چگونه در تیم‌های دورکار احساس تعلق را افزایش دهیم؟

اگر مطالب ما در خصوص احساس تعلق، اثرات و نحوۀ تقویت آن در سازمان را مطالعه کرده باشید، احتمالاً چارچوبی از آنچه در فضای مجموعۀ خود باید انجام دهید را به دست آورده‌اید.

با وجود این، موقعیت‌هایی وجود دارد که دانسته‌های شما به خوبی تطبیق پیدا نمی‌کنند و متدهایی که یاد گرفته‌اید اثرگذاری خود را از دست می‌دهند.

در این مطلب به سراغ یکی از این موقعیت‌های چالش‌برانگیز می‌رویم: دورکاری و چگونگی ایجاد احساس تعلق در تیم‌های دورکار.

اول از همه بگذارید کلیتی از دورکاری و ویژگی‌های آن را با هم بررسی کنیم و سپس به سراغ دلبستگی کارکنان دورکار به سازمان برویم.

 

چالش‌های مدیریت تیم‌های دورکاری

هر فعالیتی که کارمند شما به طور منظم و بدون حضور پیدا کردن در محل کارش انجام می‌دهد و بابت آن حقوق دریافت می‌کند، دورکاری به حساب می‌آید.

در گذشته این سبک فعالیت نه تنها پذیرفته نمی‌شد، بلکه اکثر مدیران به کارمندان دورکار خود انگ کلاهبرداری و غیر قابل اعتماد بودن هم می‌زدند.

بخشی از این موضوع به کنترل ناچیز مدیریت بر فعالیت کارمندان دورکار و در نتیجه عقب افتادن کارها به خاطر پایبند نبودن آن‌ها به محدودیت‌های زمانی برمی‌گشت، امری که مدیران (به خصوص مدیران جزء) را نگران و عصبی می‌کرد.

همچنین بخش بزرگ‌تر این دید منفی، به خاطر ترس از درز کردن اطلاعات محرمانۀ شرکت یا برون‌سپاری آن‌ها توسط اعضای دورکار بود.

اما پاندمی کرونا این رویداد را با چالش جدی روبرو کرد. کووید 19 چنان خطرناک بود و چنان سرعت شیوع بالایی داشت که هیچ کارمندی نمی‌خواست به خاطر کار کردن زیر نگاه پرتوقع و اغلب سختگیر رئیسش، ریسک مبتلا شدن به آن را بپذیرد.

مدیران نیز تمایلی نداشتند برای مطمئن شدن از کارکرد صحیح کارکنان، سلامتی جمعیت قابل توجهی را به خطر بیندازند. پس تصمیم بر آن شد که تیم‌ها از راه دور و در خانه به فعالیت خود ادامه دهند.

طبق آماری که دانشگاه هاروارد در این خصوص ارائه داده است، 62% کارمندان معتقدند این تصمیم در عملکرد آن‌ها اثر مثبتی داشته است. علت این امر به چند دلیل برمی‌گردد:

اول، استرس و زمان تلف‌شده برای طی کردن فاصلۀ محل زندگی تا محل کار این افراد به طور کامل رفع می‌شود.

دوم، قرار گرفتن در محیط خانه به چنین کارکنانی اجازه می‌دهد که راحت‌تر و آسوده‌خاطر باشند که باز هم یک نکتۀ مثبت برای عملکرد آن‌ها به حساب می‌آید.

در نهایت، این نکته هم قابل ذکر است که به لطف فناوری‌های روز و شبکۀ اینترنت هم‌چنان می‌توان بخش اعظم نظارتی که یک مدیر بر کارهای کارکنانش به طور حضوری اعمال می‌کند را از این طریق ادامه داد. اثر روانی مثبت این فرایند در درازمدت به خوبی خود را در نتایج عملکرد تیمی نشان می‌دهد.

اما به عنوان مدیران سازمان باید مراقب بعضی مسائل نیز باشید. مهم‌ترین مسائلی که در مسیر مدیریت تیم‌های دورکاری باید به آنها توجه کنید، عبارتند از:

  • دسترسی دائمی به کارکنانتان داشته باشید.
  • مطمئن شوید که کارها سر زمان تعیین‌شده آماده شوند.
  • در فشار آوردن و سختگیری کردن به کارکنانتان تعادل داشته باشید.

لازم است بدانید اگر کارمندتان خود را بخش جدایی‌ناپذیری از سازمان بداند، موفقیت سازمان برایش اهمیت فراوانی داشته باشد و از وقت گذاشتن بیش‌تر برای رسیدن به اهداف مجموعه هم استقبال کند، حتما می‌توانید به عملکرد ایده‌آل او حتی از راه دور هم اطمینان کنید.

اما چه کارهایی می‌توانید انجام دهید تا چنین افرادی نسبت به محیطی که در آن حضور ندارند، دلبستگی پیدا کنند؟

 

6 روش برای بهبود احساس تعلق در کارمندان دورکار

تقویت احساس تعلق کارمندان به سازمان می‌تواند آثار گسترده‌ای در بهبود عملکرد آن‌ها و جلوگیری از خروج از سازمان داشته باشد.

فرض کنید یک کارمند دورکار هستید. اگر هر بار که مدیرتان با شما تماس می‌گیرد، حس نگرانی و استرس به شما دست می‌دهد، احتمالا به این خاطر است که می‌دانید چنین تماسی نشانۀ کار دشوارتر، فشار بیش‌تر یا سرزنش به خاطر یک اشتباه است.

این ساختار فکری به طور خلاصه به این شکل است: «من برای مدیرم به عنوان یک انسان ارزش ندارم و او فقط به انجام شدن وظیفه‌ای که بر دوش من گذاشته است اهمیت می‌دهد.»

گرچه این دیدگاه مدیر، الزاماً اشتباه نیست (هرچه باشد، بخشی از وظیفۀ مدیران، مطمئن شدن از انجام کارهاست)، اما نباید این امر تمام رابطۀ میان مدیریت و کارمندان دورکار را شامل شود.

باید کارهایی انجام دهید که در عین تحت بررسی نگه داشتن کارکنانتان، آن‌ها را تشویق کنید که به میل خود عملکرد بهتر و ایده‌آل‌تری داشته باشند و این کار در راحت‌ترین حالت با تقویت دلبستگی آن‌ها به سازمان صورت می‌گیرد.

چند کار می‌توانید در این زمینه انجام دهید تا حس تعلق را در این افراد تقویت کنید:

  • با آن‌ها دائماً در ارتباط باشید: ارتباط دائمی به این معنا نیست که مرتب به آن‌ها زنگ بزنید یا درخواست تماس تصویری داشته باشید. تنها باید این حس را القا کنید که در دسترس هستید و به فعالیت طرف مقابل اهمیت می‌دهید.
  • سعی کنید با کارمند دورکار ورای روتین کاری ارتباط داشته باشید. این نکته یک تفاوت بزرگ با نکتۀ قبلی دارد: در خصوص حال عمومی، وضعیت خانه و خانواده و… از کارمندتان بپرسید و ترجیحاً صمیمانه با او صحبت کنید. این موضوع اثبات می‌کند که شما او را به عنوان یک انسان می‌شناسید، نه ماشینی که باید یک کار معین را در بازۀ زمانی مشخص به شما تحویل دهد.
  • از آن‌ها بازخورد بگیرید: هیچ مدیری دقیقاً نمی‌داند چقدر به کارمندانش فشار می‌آورد و آیا این فشار، بیش از حد لازم، کم‌تر از حد لازم یا مناسب است. بازخورد گرفتن از کارکنانی که از راه دور کار می‌کنند کمک می‌کند که بتوانید آن‌ها را بهتر مدیریت کنید و در عین حال نشان می‌دهد که به نظرشان اهمیت می‌دهید.
  • از فعالیت‌هایشان تقدیر کنید: قدرشناسی سازمانی موضوع بزرگی است و در حوصلۀ خوانندۀ این مطلب نمی‌گنجد و مطالب دیگر ما در این باره می‌تواند به شما برای مطالعۀ بیش‌تر کمک کند، اما در نظر داشته باشید که قدردانی از زحمات و تلاش‌های صحیح و دقیق کارکنانتان عملاً سرمایه‌گذاری در تربیت کارکنان زبده، دلسوز و فعال برای سازمان خواهد بود.
  • آن‌ها را مستقیماً در جریان رویدادها، تصمیمات و اهداف پروژه‌ها قرار دهید: این مورد بیش‌تر برای مواقعی مصداق دارد که درصد معینی از کارکنانتان دورکار هستند و نه تمام آن‌ها.

تصمیمی که در محل دفتر و با حضور قسمتی از تیم گرفته می‌شود باید در اسرع وقت به اطلاع بقیۀ همکاران برسد. به این ترتیب نشان می‌دهید که تفاوتی میان کارمند حاضر در محل و کارمند دورکار قائل نیستید و هر دو را به فعالیت بهتر تشویق می‌کنید.

  • منعطف باشید: این نکته رابطۀ مستقیم با اعتماد متقابل میان مدیر و کارمند دارد. اگر مطمئنید که فرد موردنظر در هر صورت کار خود را انجام خواهد داد، نیازی نیست به او به خاطر کار از خانه فشار مضاعفی بیاورید.

در عین حال، انعطاف به معنای سهل‌گیری نیست. پس اگر کارمند مدنظرتان به تنبلی و نرساندن کارها سر موقع شهره است، در سفت کردن پیچ نظارت شک نکنید.

افزایش احساس تعلق در تیم‌های دورکار

راهکاری به نام ریکو

ریکو محیطی است که با امکانات متنوع خود، این امکان را برای کارکنان دورکار ایجاد می‌کند تا بتوانند همراه با کارکنان حضوری فعالیت کنند و خود را هم‌تراز با آنان احساس کنند. همچنین کمک می‌کند آنها در زودترین حالت ممکن در جریان اتفافات درون سازمان قرار بگیرند و از موضوعی بی اطلاع نمانند. ریکو این امکان را ایجاد می‌کند که ارتباط بین تمامی کارکنان برقرار بماند و همچنین مدیران بتوانند از حال تمامی کارکنان حضوری و دورکار خود مطلع باشند. مدیران می‌توانند نظرسنجی‌ها و اطلاعیه‌های مورد نظر خود را در ریکو بارگزاری کنند تا همزمان در دسترس کارکنان حضوری و دورکار آن‌ها قرار گیرد. همچنین ارتباط میان تمام اعضای سازمان در ریکو به بهترین شکل، برقرار می‌ماند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *