چگونه قدردانی کنیم؟ | راهنمای قدردانی از همکاران و کارکنان
در ادامۀ مقالات حوزۀ قدرشناسی سازمانی، این بار به سراغ ارائهی یک راهنمای خلاصه اما جامع برای مدیران رفتهایم تا بدانند که چه مصداقهایی برای تشکر از فعالیت و انجاموظیفۀ صادقانه و ایدهآل کارکنان وجود دارد.
این مثالها و روشها از این جهت اهمیت پیدا میکنند که گرچه تئوری این حوزه و رابطۀ آن با دلبستگی کارمندان به سازمان اهمیت فراوانی دارد، اما همچنان بسیاری از مدیران به درستی با روشهای اعمال آن در مجموعۀ تحت امر خود آشنا نیستند و نمیدانند چه کارهایی باید انجام دهند.
این مطلب کمک میکند تا این شکاف دانش پر شود و در موقعیتی قرار گیرید که بر حداقلهایی از چگونگی ارج نهادن کوشش مثبت کارکنانتان اشراف پیدا کنید.
چگونه از کارکنان سازمان قدردانی کنیم؟
اگر مطالب ما در خصوص قدردانی سازمانی و جزئیات پیرامون آن را مطالعه کرده باشید، به احتمال زیاد دیگر با چیستی این موضوع و اهمیت آن آشنا شدهاید.
در ادبیات مدیریت منابع انسانی، قدرشناسی در سطح سازمان به این معناست که تلاشهای کارکنان برای انجام صحیح وظایف و کمک به دستیابی سریعتر سازمان به اهدافش مورد تقدیر قرار گرفته و این دیدگاه در میان کارکنان تقویت شود که فعالیت با این هدف، از جانب مدیریت به طور موثر مشاهده و تأیید میشود.
قدردانی اگر به درستی انجام شود و مدیریت بتواند آن را عادلانه و با اثرگذاری ایدهآل اجرا کند، مزایای فراوانی برای یک مجموعه به همراه خواهد داشت: از سودآوری و بهرهوری بالاتر کارکنان تا نرخ خروج کمتر و بهبود فرهنگ سازمانی، همگی جزو این آثار مثبت به شمار میروند.
پرداخت ریز و جزئی به این موضوع از حوصلۀ این مطلب خارج است و به کسانی که در این خصوص اطلاعات اندکی دارند یا میخواهند اطلاعات خود را تکمیل کنند، پیشنهاد میکنیم به مطلب «قدرشناسی سازمانی چیست؟» مراجعه کنند.
آنچه در اینجا به آن میپردازیم، بحث پارامترهای اصلی قدردانی و در ادامه مثالهایی از روشهای بهینۀ این کار خواهد بود.
مدلهای مختلف قدردانی در روابط کاری
شاید برایتان جالب باشد که تقدیر از فعالیتها در یک سازمان الزاماً تنها از جانب مدیر و برای کارمند نیست، بلکه میتوان آن را به سه دستۀ مدیر از کارمند، همکار از همکار و کارمند از مدیر تقسیمبندی کرد.
بگذارید هر کدام را با یک مثال مشخص کنیم:
- تقدیر مدیر از کارمند: تیم تحت مدیریت شما عملکرد بسیار خوبی در چند ماه اخیر داشته است و اثرگذاری یکی از کارکنان به وضوح در تمام ابعاد کار به چشم میخورد. تقدیر از عملکرد این کارمند نمونه، مصداق قدردانی مدیر از کارمند است.
- تقدیر همکار از همکار: تیم شما در انجام وظایفش طی چند ماه اخیر موفقیت قابل توجهی داشته و همۀ اعضای تیم هم میدانند که چه کسی بیشتر از بقیه زحمت کشیده است. تقدیر کردن از این فرد نمونهای از قدردانی همکار از همکار است.
- تقدیر کارمند از مدیر: این موضوع در پاییندست سازمان و بین کارکنان و مدیران مستقیم آنها بیشتر پیش میآید. گاهی سازمان به یک تیم در بدنۀ خود فشار بیشتری وارد میکند تا عملکرد بهتری از خود نشان دهد.
در این حالت، مدیریت، دور از بحران و استرس و کمک به کارکنان برای انجام صحیح وظایف، باعث میشود که زحمات یک مدیر جزء در چشم کارکنانش بیشتر به چشم بیاید. قدردانی از این فرد نیز مصداق حالت سوم خواهد بود.
به جز این موارد، چند بحث دیگر هم به عنوان فاکتورهای اساسی قدرشناسی سازمانی مطرح میشوند. یکی از آنها میتواند «علت» باشد.
چرا عملکرد یک فرد در نظر سازمان باارزش و قابل تقدیر است؟ جواب میتواند بر اساس دستاوردها یا بر اساس عملکرد کلی باشد.
مثلاً اگر یک کارمند متخصص با مهارت بالا را در شرکت خود به کار گرفتهاید، صرف تلاش مداوم و انجام وظایف صحیح این فرد میتواند ارزشمند باشد، در حالی که برای کارمندانی با وظایف معمولی و پیشپاافتاده، رسیدن به یک هدف معین یا تکمیل یک پروژۀ مهم و حیاتی برای مجموعه میتواند علت مناسبی برای تقدیر باشد.
بحث دیگر «نحوۀ» تقدیر از فرد است. آیا قدرشناسی موردنظر رسمی است یا جلوۀ غیررسمی دارد؟ این مورد به دستهبندیای که در خصوص فرد تقدیرکننده و فرد تقدیرشونده مطرح کردیم ارتباط پیدا میکند.
برای مثال، کمتر پیش میآید که همکاران از یکدیگر به طور رسمی تشکر کنند، در حالی که تشکر خودمانی و سادۀ مدیریت برای کارکنان به سرعت بیمعنی و توخالی میشود.
این موضوع به این معنا نیست که مدیریت نمیتواند به طور غیررسمی از نیروهایش تشکر کند، بلکه باید به این نکته توجه داشته باشد که گاهی اوقات کارمندانش علاقه دارند که یک تقدیر و تشکر عمومی را تجربه کنند و از این طریق اعتماد به نفس و انگیزۀ خود را بالاتر ببرند.
بر اساس اینکه چطور استراتژی سازمانی را برای این امر تنظیم کنید، برنامههای گوناگونی را میتوان برای تشکر از عملکرد بهینۀ کارمندان مجموعه در سطوح مختلف شکل داد.
در این خصوص هم پیشنهاد میکنیم به مطلب «تدوین استراتژی قدردانی در سازمان» مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتر و دقیقتری در این خصوص دریافت کنید. در ادامه به سراغ بهترین مثالها برای برنامههای قدردانی از کارکنان میرویم.
بهترین روشهای قدردانی در روابط کاری
دقت داشته باشید آنچه که در این قسمت به عنوان مثالهای قدرشناسی مطرح میکنیم، میتوانند هم از جانب مدیر برای کارمند، هم از جانب همکار برای همکار و هم از جانب کارمند برای مدیر باشد.
در واقع گرچه روی صحبت ما با مدیران منابع انسانی است، اما مواردی که در این قسمت مطرح میکنیم برای تمام کسانی که علاقه دارند در فضای سازمانی محل کار خود تقدیر و تشکری به عمل بیاورند، مفید خواهد بود.
- برگزاری جشن تولد: یکی از راههای ساده و موثر برای تشکر از یک فرد معین در مجموعه و در عین حال بهبود روحیۀ تیم، برگزاری جشن تولد است.
بسته به ابعاد سازمان این کار میتواند آثار متفاوتی داشته باشد. این روش در تیمهای کوچکتر و کسبوکارهایی که زیر بیست نفر عضو دارند فوقالعاده تاثیرگذار خواهد بود.
- تقدیر علنی: همان طور که گفتیم، برخورد رسمی با این موضوع، بیشتر در شرح وظایف مدیران قرار میگیرد و علنی بودن تقدیر و تشکر نیز مصداقی از این موارد است.
هیچ چیز به اندازۀ تشویق عمومی همکاران، برای یک کارمند پرتلاش ارزشمند نیست، چون هرچه باشد همۀ ما میخواهیم گهگاه وجودمان به رسمیت شناخته شود.
- کارت تشکر/ هدیه: یک کارت تشکر یا کارت هدیه با دستخط و امضای شخص مدیر یا امضای همکاران میتواند گزینۀ بسیار جذابی برای تشکر کردن باشد.
برای کارمندانی هم که میخواهند از مسئول بخش خود سپاسگزاری کنند، این گزینه، کمهزینه، موثر و خاطرهساز خواهد بود.
- تهیۀ پاداشهای بهیادماندنی: نیازی نیست حتماً پاداش تلاشهای فرد یک مبلغ پول نقد باشد. گاهی یک ساعت، تقویم، ماگ یا قاب عکس با لوگوی شرکت میتواند گزینۀ بهتری باشد و در نهایت، هزینۀ کمتری هم به شما تحمیل کند.
اگر میتوانید، یک مرخصی یا بلیط به یک مقصد گردشگری هم میتواند تشکر جذابی باشد، به خصوص اگر فرد موردنظرتان در این مدت برای انجام دقیق کارها زحمت زیادی کشیده و خستگی فراوانی را تحمل کرده است.
- جشن گرفتن دستیابی به اهداف: اگر به عنوان یک مدیر میدانید که تیمتان فعالیت ایدهآلی داشته است و به خاطر تلاشهای آنها توانستهاید به اهداف سازمانی برسید، بد نیست یک جشن با شرکت همۀ دستاندرکاران برگزار کنید.
به این ترتیب نه تنها آنها را در موفقیت سازمان شریک میکنید و دلبستگی سازمانی را تقویت مینمایید، بلکه در نهایت هزینۀ کمتری هم نسبت به تهیۀ هدایای مجزا برای تکتک افراد نیاز دارید.
- بکارگیری پلتفرمهای آنلاین برای تشکر: اگر مجموعۀ شما سایتی دارد یا در فضاهایی مانند اینستاگرام و لینکدین دائماً به طور رسمی فعال است، تشکر از افراد روی این پلتفرمها میتواند فوقالعاده تاثیرگذار باشد.
این کار، برای شما چندان سخت و دشوار نخواهد بود، اما از آنجایی که در رزومۀ کارکنانتان اثر مستقیم دارد برای آنها بسیار ارزشمند خواهد بود.
اپلیکیشن ریکو به مدیران و کارکنان این امکان را میدهد که در این بستر با استفاده از برچسبهای قدردانی یا پیامهای متنی از کارکنان یا همکاران خود قدردانی کنند.
جمعبندی
در این مطلب پس از آن که چیستی قدردانی را یک بار دیگر با هم به بحث گذاشتیم، به سراغ پارامترهای اصلی این کار رفتیم و به طور خلاصه در خصوص این موضوع صحبت کردیم که چه مواردی بر این حوزه اثر مستقیم میگذارند و باید به آنها توجه کنید.
سپس به سراغ تعدادی از جذابترین، موثرترین و در عین حال سادهترین روشهای قدرشناسی سازمانی رفتیم که هم از طرف کارمندان برای مدیران، هم از طرف مدیران برای کارمندان و هم در میان همکاران با سطح کاری مشابه قابل استفاده و اجرا هستند.
امیدواریم این اطلاعات و آنچه که در این قسمت آورده شده است، بتواند به شما کمک کند که فضای کاری و نیروهای انسانی خود را بهتر مدیریت کرده و در نهایت با کاهش نرخ خروج، افزایش دلبستگی کارکنان و بهبود فرهنگ سازمانی، راحتتر به اهداف مجموعۀ خود دست پیدا کنید.
بدون دیدگاه