چگونه بین همکاران محبوب باشیم؟
اگر در فضایی کار میکنید که تعداد افراد بیش از یک نفر است، طبیعتاً باید نیمنگاهی به ارتباط خود با همکاران و کارکنان دیگر داشته باشید.
محبوبیت در میان همکاران یکی از نکاتی است که به خصوص در کسبوکارهای کوچک، فوقالعاده مورد توجه قرار میگیرد.
فرقی نمیکند که مدیر باشید یا یک کارمند پایینرده، چون در هر صورت این رابطۀ شما با اطرافیانتان است که تجربۀ شما را از فعالیت در محل یک مجموعه شکل میدهد.
در این مطلب تلاش میکنیم اهمیت این موضوع را یادآوری کنیم و به دنبال راههایی برویم که به کمک آنها میتوانید محبوبیت بیشتری میان همکارانتان داشته باشید.
اهمیت افزایش محبوبیت بین همکاران
شاید تصور کنید که محبوبیت در بین همکاران و در محیط کار صرفاً مسئلهای است که بر تجربۀ شما از آن فضا اثر میگذارد، اما واقعیت این است که در ابعاد کوچک عملکرد تیمها، بخشها و واحدها و در ابعاد بزرگتر، فرهنگ سازمان مستقیماً از این ارتباطات بین افراد اثر میگیرد.
اگر ساختار سازمانی را یک لیوان آب در نظر بگیریم، رفتارها و برخورد کارکنان با یکدیگر به منزلۀ قطرۀ جوهر هستند.
همانطور که یک قطره جوهر در داخل لیوان آب به سرعت پخش شده و به همۀ قسمتهای آن میرسد، مثبت یا منفی بودن روابط در محیط کاری هم خواسته یا ناخواسته تمام کارکنان نزدیک به افراد را درگیر میکند.
اگر کسی که رفتار را انجام میدهد مدیر یا کارمند کهنهکار و قدیمی باشد، این میزان پخش و سرعت آن، بیشتر هم میشود.
دو مدیر را در نظر بگیرید. مدیر «الف» اغلب با خشونت با کارکنان خود برخورد میکند و به ندرت به مشکلات شخصی آنها اهمیت میدهد، در حالی که مدیر «ب» تلاش میکند با آرامش کارکنانش را به فعالیت دقیقتر و بهتر تشویق کرده و به آنها برای رفع مشکلاتشان کمک نماید.
طبیعتاً مدیر «ب» طرفدار بیشتری در میان کارمندان دارد، اما این محبوبیت نه تنها تجربۀ برخورد مدیر و کارکنان را بهبود میبخشد، بلکه بدل به الگویی برای دیگران میشود.
این موضوع که «برخورد آرام و حمایتگر» در مجموعه به عنوان یک رفتار نمونه شناخته میشود، نه تنها در عملکرد سازمان موثر خواهد بود بلکه رضایت شغلی و دلبستگی سازمانی را افزایش و نرخ خروج را کاهش میدهد. پس روابط مثبت میان کارمندان نه تنها در عملکرد شخصی آنها که به طور بالقوه در سطح کلان هم موثر است.
6 راهکار برای محبوبیت در محیط کاری
هر محیطی از نظر خصوصیات حاکم بر آن و اتمسفری که از طرف مدیریت برایش تعریف میشود، میطلبد که رفتار متفاوتی داشته باشید.
برای مثال بسیاری از شرکتهای بورسی و بیمه معمولاً دارای جوّ رقابتی هستند و عملکرد افراد به دقت بررسی و قضاوت میشود.
این در حالی است که کارخانهها به شدت هدفگرا هستند و تا وقتی که نتیجۀ نهایی مثبت باشد، چگونگی رسیدن به آن کمتر مورد بحث قرار میگیرد.
به همین خاطر کسی که در یک کارخانه کار میکند، نسبت به کارمند یک کارگزاری بورس، راحتتر با همکارانش ارتباط نزدیک و دوستانه برقرار میکند.
با وجود این برخی نکات عمومی وجود دارند که با توجه به آنها میتوانید شانس خودتان را برای محبوبیت بیشتر افزایش دهید. در ادامه به شش مورد از کاربردیترین و سادهترین این موارد میپردازیم.
-
به دیگران گوش دهید
شنیدن و گوش کردن دو موضوع کاملاً متفاوت هستند. این یک موضوع فطری در میان انسانهاست که دوست دارند دیگران به آنها گوش دهند.
گوش دادن به گفتوگوهای همکارانتان میتواند در شناخت آنها، علایق و اهدافشان در زندگی، به شما کمک کند و در عین حال اثبات میکند که برای دیگران ارزش قائل هستید.
این شناخت را میتوانید برای تنظیم رفتارتان به کار بگیرید تا رابطۀ خودتان با اطرافیانتان را بهینهسازی کنید. برای مثال، شاید همکاری داشته باشید که چندان خوشاخلاق نباشد و در نگاه اول انسان خشنی به نظر برسد، اما با گوش کردن به حرفهایش و شناخت بهتر او میتوانید در رویۀ خود برای برخورد و رابطه داشتن با وی به نحو مثبت تغییر ایجاد کنید.
-
با دیگران دوستانه برخورد کنید
از نظر اخلاقی، روش صحیح این است که رفتار دوستانهای با انسانهای دیگر داشته باشید یا در حداقل حالت، فعالانه به دنبال آزار دادن کارکنان نزدیک به خود نباشید.
این موضوع البته برای بسیاری از افراد الزامی به وجود نمیآورد و این سوال مطرح می شود که خارج از بحث اخلاقی، چرا باید با کارمندان همکار رفتار دوستانهای داشته باشید؟ پاسخ، بسیار منطقی و ساده است: چون بخش عمدۀ روز شما را اتمسفری میسازد که در محیط کار با آن روبرو میشوید.
شاید اینطور به نظر نرسد، اما با فرض اینکه پنج روز در هفته سر کار بروید و هر روز 9 ساعت مشغول باشید، مدت زمانی که با همکارانتان میگذرانید بیشتر از مقداری است که در کنار خانواده هستید.
بنابراین به حداقل رساندن تنش و افزایش صمیمیت در این شرایط، هم به نفع شما و هم به نفع رابطۀ شما با این افراد خواهد بود.
-
مسئولیتپذیر باشید
هیچ چیز بدتر از آن نیست که وقتی اشتباهی از کسی سر میزند، مقصر از هیچ تلاشی برای در رفتن از زیر آن دریغ نمیکند.
در فضای سازمانی، عدم پذیرش خطا به مراتب شایعتر و تبعات آن به مراتب جدیتر از محیط خانواده است و به همین دلیل برخی کارکنان زمانی که کار اشتباهی میکنند، نمیخواهند آن را بپذیرند.
این قبیل رفتارها اعتماد اطرافیانتان را از بین میبرد و باعث میشود که در محیط کار با ویژگیهای اخلاقی منفی شناخته شوید. بنابراین پیشنهاد ما این است که در کار خود دقت و حوصلۀ بیشتری به خرج دهید و اگر زمانی به هر دلیل دچار مشکل شدید، مسئولیت آن را بپذیرید.
-
قدرشناسی را دستکم نگیرید
حتماً برایتان پیش آمده که در محیط کار، به هر دلیل، یکی از اطرافیانتان برایتان بدون چشمداشت کاری انجام میدهد. گاهی یک فنجان چای بدون اینکه درخواست کرده باشید به دستتان میدهد، گاهی در انجام وظایفتان به شما کمک میکند و گاهی هم صرفاً از شما احوالپرسی میکند.
در چنین مواقعی طرف مقابل، فراتر از آنچه وظیفه دارد برای دوستی با شما تلاش کرده است و یکی از بدیهیترین کارهایی که میتوانید انجام بدهید، قدرشناسی از این تلاشهاست.
قدرشناسی را دستکم نگیرید، این واقعیت که همۀ ما دوست داریم در جواب تلاشها و رفتارهای صحیحمان مورد تشکر قرار بگیریم آنقدر ریشهدار است که حتی در حوزۀ منابع انسانی سازمانها، موضوعی به نام قدرشناسی سازمانی برای تقدیر از کارکنان فعال وجود دارد. جهت مطالعه و آشنایی بیشتر با این مبحث میتوانید به مطالب ما در این باره مراجعه کنید.
-
در جمع دیگران حاضر شوید
این مورد با نکتۀ دوم رابطۀ نزدیکی پیدا میکند. اگر میخواهید رابطۀ دوستی محکم و مطلوبی در محیط کار داشته باشید، بد نیست در جمعهایی که با حضور همکارانتان تشکیل میشود حضور داشته باشید.
گاهی این جمع میتواند یک گفتوگوی ساده در وقت استراحت، صرف یک وعده غذا یا گرد هم آمدن پس از ساعت کاری باشد.
بسیاری از افراد این موقعیتها و زمانی که باید صرف آن کنند را برای کارهای شخصی خود میگذارند، اما اثر آن در محبوبیت بین همکاران را نباید سرسری بگیرید. هرچه باشد، علایق را میتوان از همین طریق پیدا کرد و از طریق علایق، سطح روابط ما با دیگران رشد میکند.
-
انتقادپذیر باشید
بالا بردن ظرفیت انتقاد میتواند به شما کمک کند تا محبوبیت خود را بین همکارانتان بالا ببرید.
گاهی یک انتقاد نه به هدف سرزنش، بلکه به خاطر دلسوزی و نگرانی است و انتقادپذیری بیشتر به شما کمک میکند تا در چنین مواقعی بهتر بتوانید هدف پشت آنها را متوجه شوید.
اگر کارمند کهنهکار مجموعه نکتهای را به شما گوشزد میکند نگران از دست دادن جایگاهش نیست، بلکه میخواهد کمک کند تا شما عملکرد بهتری داشته باشید. ظرفیت بیشتر برای انتقادپذیری، به اعتماد به نفس شما هم کمک میکند و در نتیجه، تصویر جذابتری هم از شما در میان همکارانتان به نمایش خواهد گذاشت.
جمعبندی
در این مطلب تلاش کردیم به همۀ کسانی که در فضای سازمانی کار میکنند، نکاتی را در خصوص محبوبیت بیشتر در میان همکارانشان گوشزد کنیم.
ابتدا به بحث اهمیت محبوبیت بین همکاران پرداختیم و بعد تشریح کردیم که چرا باید ارتباط مثبت با دیگر کارکنان را مهم بدانید. در نهایت هم شش مورد از راههای کسب محبوبیت بیشتر در فضای کار را به طور خلاصه به بحث گذاشتیم.
امیدواریم این مطلب، هم برای مدیرانی که قصد دارند کارکناشان را بهتر مدیریت کنند و هم کارمندانی که علاقهمندند تجربۀ کاری بهتری داشته باشند و در محیط کار خود راحتی و صمیمیت بیشتری حس کنند، مفید باشد.
هرچه باشد، بخش قابل توجهی از مردم کشورمان در حال حاضر در مشاغل دفتری در حال فعالیت هستند و بنابراین اشراف بر این موضوع خالی از لطف نیست.
بدون دیدگاه