ایده‌های قدردانی از کارکنان

در ادامۀ مطالبی که در خصوص” قدرشناسی سازمانی” در اختیار شما مخاطبان عزیز و گرامی قرار دادیم، در این مطلب به بررسی و مطرح کردن چند ایدۀ قدردانی مطرح و تأثیرگذار می‌پردازیم.

آشنا شدن با این برنامه‌ها نه تنها به شما مثال‌های دست‌اول و دم‌دستی مناسبی ارائه می‌کند، بلکه در صورتی هم که بخواهید ایده‌های مخصوص خودتان را پرورش دهید، یک چارچوب مطمئن و کاربردی در اختیارتان قرار خواهد داد و به این ترتیب می‌توانید تشخیص دهید که یک برنامۀ قدرشناسی سازمانی ایده‌آل باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد تا در سازمان شما حداکثر اثر را به جای بگذارد.

 

بهترین راه و رسم قدردانی از کارمندان 

باید دقت داشته باشید که هر برنامه‌ای قادر نیست نیازهای سازمان شما برای قدرشناسی از کارکنان را تأمین کند، چون هر مجموعه، شرایط، ویژگی‌ها و اهداف معینی دارد که آن را از دیگران متمایز می‌کند.

یک مدیر منابع انسانی مجرب باید بتواند برنامه را به شکلی تغییر دهد که این مشخصات و شرایط را در نظر گرفته و بر اساس آن اولویت‌بندی صحیحی انجام دهد.

مثلاً اگر سازمان شما دارای تعداد بالایی نیروی کار بوده و پایش شرایط فردی تمام این افراد چندان راحت نیست، تمرکز بر روی پیشرفت‌های تیمی و کمک به موفقیت یک تیم از همکاران در یک حوزۀ معین (مثلاً در بخش‌هایی مانند فروش یا روابط‌عمومی یک شرکت) می‌تواند نقطه اتکای خوبی برایتان باشد.

پس ایدۀ قدرشناسی شما باید در اصل خود به اندازۀ کافی «منعطف» باشد.

از طرف دیگر، کارمندان شما هم باید حس کنند که این تقدیر و تشکر از طرف مدیریت، صادقانه و با نگاهی کاملاً عادلانه انجام شده است.

در نتیجۀ این حس با افزایش دلبستگی آن‌ها به سازمان روبرو می‌شوید که می‌تواند آثار و مزایای فراوانی داشته باشد. پس با موقعیتی روبرو خواهید شد که برنامۀ شما باید «بر محوریت کارکنان» باشد.

آثار بهبود دلبستگی سازمانی گسترده هستند و پرداختن به آنها از حوصلۀ این مطلب خارج است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در مطالب دلبستگی سازمانی ما، این موضوع را با جزئیات بیش‌تر و دقیق‌تر مطالعه کنید.

به مطلب مربوط به دلبستگی سازمانی لینک شود.

هم‌چنین نباید فراموش کرد که طرح‌هایتان باید ادامه‌دار باشند. هیچ چیز بدتر از آن نیست که برنامۀ کارمند نمونۀ ماه شما زیر یک سال به کار خود خاتمه دهد.

چنین رویدادهایی نه تنها در جلب دلبستگی کارکنان موثر نیست، بلکه به سرعت می‌تواند اعتماد آنها به مدیریت را از بین ببرد. پس یک برنامۀ موثر برای اینکه بتواند اثر خود را در فرهنگ سازمانی به جا گذاشته و در درازمدت برای مجموعۀ شما سودآوری داشته باشد، باید «ادامه‌دار» باشد.

حالا این سوال مطرح می‌شود که چه مسائلی شایستۀ تقدیر هستند؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

ویژگی‌های ایده قدرشناسی

از چه مسائلی در سازمان‌ها باید تقدیر کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مسائل در هنگام ارائه و بررسی یک ایده برای تقدیر از کارکنانتان، این است که بدانید چه رفتارهایی را باید در برنامۀ مدنظرتان جهت قدردانی جا دهید.

این موضوع به این خاطر است که عملکرد مثبت در یک سازمان می‌تواند به شکل‌های گوناگونی نمود پیدا کند اما همۀ آنها الزاماً در سطحی نیستند که با اهداف اصلی هماهنگ بوده یا برای بودجه‌ای که به منظور قدرشناسی اختصاص می‌دهید قابل‌ اعتنا باشند.

بگذارید یک مثال بزنیم. فرض کنید تیم تحت مدیریت شما شامل سه کارمند است: کارمند «الف» باسابقه و ماهر است ولی چندان تلاشگر نیست، کارمند «ب» از نظر سابقه و توانایی متوسط است و کارمند «ج»، که نیروی تازه‌کار است، گرچه کم‌تجربه است اما تلاش فراوانی برای پیشرفت می‌کند. حالا این سه موقعیت عملکرد مثبت را در نظر بگیرید:

  1. کارمند «الف» تجربۀ خود را با همکارانش به اشتراک می‌گذارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر کار کنند.
  2. کارمند «ب» برای رسیدن پروژه‌ها به ددلاین یا همان موعد مقرر و جبران کم‌تجربگی و کم‌کاری دو همکارش تلاش می‌کند.
  3. کارمند «ج» تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا سریع‌تر ریز و درشت جزئیات کار خود را بیاموزد.

در موقعیت اول با عملکردی روبرو هستید که گرچه در کوتاه‌مدت چندان سودآور نیست، اما به منزلۀ سرمایه‌گذاری در پیشرفت تیم شما عمل می‌کند.

موقعیت دوم برای سازمان‌های نتیجه‌گرا بار مثبت به دنبال دارد و موقعیت سوم بیش از هر چیز یک پیشرفت فردی برای کارمند شماست. کدام‌یک از این موارد باید مورد تقدیر قرار بگیرد؟

پاسخ «همۀ موارد» است. باید توجه داشته باشید که ایدۀ شما بسته به موقعیت‌های گوناگون و بر اساس ارزشی که پیشرفت کارکنان در عملکرد کلی سازمان دارد، باید بتواند سطح معینی از تقدیر را تضمین کند.

کارمند باسابقۀ شما باید به خاطر زحمات طولانی‌مدت و تلاش برای تربیت کارمندان جدید مورد تقدیر واقع شود، کارمند پرتلاش باید به خاطر وقت گذاشتن به منظور تضمین موفقیت سازمان تحسین گردد و کارمندجدیدالورود باید حس کند که تلاش‌ها و پیشرفتش توسط مدیریت تأیید می‌شود.

بر این اساس اغلب چهار موضوع وجود دارد که باید پیشرفت چشم‌گیر در آنها را مورد تقدیر قرار دهید:

  • عملکرد: بهبود عملکرد به شرطی که اثرگذاری آن در انجام وظایف مشهود باشد.
  • هدف‌گرایی: کمک به سازمان برای رسیدن به اهدافش به شکل محسوس.
  • اثرگذاری در سازمان: اثر مثبت فرد بر روحیه، عملکرد و به پیش راندن همکارانش.
  • اخلاق کاری: رفتار مثبت و مسئولیت‌پذیری کارکنان در قبال وظایف خود و همکاران‌شان در جهت پیشرفت سازمان.

حالا زمان آن رسیده که نیم‌نگاهی به برخی از ایده‌های موثر قدردانی بیندازیم که پیش از این امتحان خود را پس داده‌اند و اکنون نیز در مجموعه‌های مختلف به کار می‌روند.

برنامه مدیران برای قدردانی

جذاب‌ترین ایده‌های قدردانی در سازمان‌ها

الزاماً نیاز نیست یکی از ایده‌هایی که در این قسمت آورده شده است را به کار ببرید، به خصوص چون برنامه‌های قدرشناسی از کارکنان باید پیش از هر چیز، بسته به شرایط سازمان از خود انعطاف نشان دهند و قادر باشند در موقعیت‌های گوناگون عملکرد مثبت کارکنان را تأیید نمایند.

با این حال برای اینکه بتوانید درک بهتری از این مسائل داشته باشید و در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب یک روش بهینه بهتر عمل کنید، بد نیست مثال‌هایی از این دست را از قبل دیده باشید.

برخی از ایده‌های موثر برای قدردانی از کارکنان عبارتند از:

  • تعریف و تمجید در حضور همکاران: یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌هایی که به کمک آن می‌توانید نشان دهید که از عملکرد کارمند تحت امرتان رضایت دارید تعریف و تمجید از وی در حضور همکارانش است.

دقت داشته باشید که عمومی بودن این کار اهمیت فراوانی دارد.

  • لوح تقدیر: این مورد بیش‌تر برای کارمندانی که می‌خواهید از همکاری بلندمدت و طولانی آنها تشکر کنید مناسب است. با وجود این به راحتی می‌توان آن را برای تیم همکار در یک پروژۀ مهم هم به کار گرفت.
  • سیستم کارمند هفته/ ماه/ سال: یک سیستم جایزه‌محور که عملکرد مطلوب طی یک مدت زمان معین را در انتهای آن به روش‌های گوناگون پاسخ می‌دهد.

جایزه را می‌توانید به دلخواه خودتان انتخاب کنید، اما باید دقت داشته باشید که بسته به مدت زمان در نظر گرفته شده باید میزان بودجۀ بیش‌تر یا کم‌تری هم برای آن کنار بگذارید.

  • مرخصی اضافی: هیچ چیز برای کارمندانی که تلاش اضافی برای به نتیجه رسیدن پروژه‌ها صرف کرده‌اند، جذاب‌تر از مرخصی‌های اضافی نیست. در سازمان‌های بزرگ‌تر این مرخصی می‌تواند با بلیط‌هایی به مقصدهای تفریحی هم همراه شود.
  • وعدۀ غذا: در ابعاد بزرگ‌تر، این مورد می‌تواند جشنی با حضور همۀ کارمندان و در ابعاد کوچک‌تر می‌تواند یک میان‌وعدۀ جمع‌وجور باشد. اما در کل، اهمیت یک وعده غذای لذیذ را دست‌کم نگیرید!
  • کارت هدیه: کم دردسر، موثر و ایده‌آل برای سازمان‌های کوچک و متوسط. برای سازمان‌های بزرگ پیشنهاد می‌شود این کارت را با یک نوشته از طرف مدیر ارشد همراه کنید تا وجهۀ رسمی‌تری پیدا کند.
  • جشن: برگزاری یک جشن با حضور همۀ کارکنان می‌تواند هم در نزدیک شدن آن‌ها به یکدیگر موثر باشد، هم نظر آن‌ها را نسبت به مدیریت مثبت‌تر کند و هم اوقات خوش و خاطره‌انگیزی به وجود آورد.

هرچه باشد، تقدیر از کارکنانتان باید به‌یادماندنی هم باشد تا به تکرار آن اهمیت بدهند.

ایده‌های مؤثر برای قدردانی از کارکنان

جمع‌بندی

در این مطلب در ابتدا به ویژگی‌های یک ایدۀ قدرشناسی موثر پرداختیم و در ادامه بحث کردیم که چه عملی در سازمان و در میان کارکنان باید مورد توجه و تقدیر قرار بگیرد.

سپس با پیشنهاد دادن مجموعه‌ای از ایده‌های آزمون پس داده و جذاب برای مدیران منابع انسانی، تلاش کردیم شما را با مثال‌هایی که در این زمینه در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ سرتاسر جهان به کار رفته است آشنا کنیم.

این اطلاعات برای کسانی که به دنبال اعمال یک ساختار قدرشناسی سازمانی موثر هستند بیش از تنها یک سرنخ خواهد بود و کمک می‌کند تا بتوانید نتیجۀ بهتر و رضایت‌بخش‌تری از تلاش خود بدست آورید.

تنها چیزی که نیاز دارید این است که حین سبک و سنگین کردن گزینه‌هایتان گوشه‌چشمی هم به این موارد داشته باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *