کمپین قدردانی سازمانی چگونه انرژی همکاری رمیسیها را افزایش داد؟
گفتگوی تیم اپلیکیشن ریکو با آزاده دودانگه، سرپرست سابق توسعه منابع انسانی رمیس
—***—
شرکتهای پیشرو برای بهبود تجربه همکارانشان، اقدامات خلاقانهای انجام میدهند. یکی از این شرکتها رمیس است که در سال گذشته به همت تیم منابع انسانیاش، با تمرکز روی بحث قدردانی سازمانی، توانسته با اجرای برنامههای مختلف، فضای همکاری بهتری برای کارکنانش خلق کند. یکی از این برنامهها، کمپین قدردانی بود.
در گفتگویی که با آزاده دودانگه، سرپرست توسعه منابع انسانی رمیس داشتیم از چند و چون برگزاری این کمپین پرسیدیم و در ادامه برای شما بازگو کردهایم.
لازم به ذکر است که الان که این گفتگو را میخوانید آزاده دیگر در مجموعه رمیس فعالیت نمیکند و تجربه فعلی، یکی از تجربیات او در دوران همکاریاش با شرکت رمیس است.
قدردانی، راهکار رمیس برای بهبود تجربه همکاری
رمیس یکی از شرکتهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات است و حدود 250 نفر در آن مشغول به کار هستند. تیم منابع انسانی این شرکت با بررسی چالشهای همکاری به این نتیجه رسیدند که باید بیش از گذشته به مبحث مهم «قدردانی» در شرکت پرداخته شود. البته مفهوم این قدردانی، چیزی فراتر از «تشکر» یا پرداخت هدایای مالی و غیرمالی است. به این معنا که کارکنان نیاز دارند که مدیران و سایر همکاران، تلاشهای آنها را برای رشد شرکت ببینند و گاهی «شنیده» شوند!
رمیس برنامههای متنوعی را برای ترویج فرهنگ قدردانی در شرکت اجرا کرد. از برگزاری دورهمیها و جلسات تیمی گرفته تا اجرای کمپین قدردانی. ماحصل این فعالیتها توانست حال کارکنان را بهتر کند و باعث بهتر دیدهشدن فعالیت کارکنانی در شرکت شد که پیش از این، آنچنان که شایسته بود به آنها توجه نمیشد. مانند همکاران واحد انبار و لجستیک که در خارج از شهر و دور از دفتر اصلی شرکت فعالیت میکنند.
اما همانطور که گفتیم یکی از فعالیتهای جذاب و مهم رمیس که باعث شد مبحث قدردانی در این شرکت جان بیشتری بگیرد، کمپین قدردانی بود که در شهریور 1401 برگزار شد.
کمپین قدردانی رمیس؛ جان تازه به دیدهشدن همکاران
آزاده دودانگه حدود 6 سال است که در رمیس کار میکند و همکارانش او را جوانی پرجنبوجوش و پرنشاط میشناسند. او توضیح داد ما نیاز داشتیم تا برنامه ویژهای تدارک ببینیم که حساسیت عمومی همکاران را به مبحث قدردانی بیشتر کنیم.
پس کمپینی چند روزه طراحی کردیم تا در هر روز همکاران را با یکی از وجوه قدردانی آشنا کنیم. آزاده شرح داد که برای اثربخشی بیشتر کمپین و افزایش تعامل همکارانش، فضای داخلی شرکت را با وسایل ریسه و برگههایی تزیین کرد. علیالخصوص لابی که همه کارمندان حداقل دو بار در روز در آن تردد دارند. طی برگزاری این کمپین که حدود یک هفته طول کشید، هر روز کارمندان به انجام فعالیتی تشویق میشدند.
امروز یکی از ارزشهای شرکت را زندگی کن!
در یکی از روزها، همکاران وقتی وارد شرکت شدند، از داخل ظرف، کاغذ یکی از ارزشهای شرکت را برداشته و سعی میکردند به عنوان چالش شخصی، آن روز ارزشی که انتخاب کرده بودند را زندگی کنند.
مثلا خود آزاده ارزش «خلاقیت» را برای خودش برداشت و سعی کرد آن روز در انجام کارهایش به این ارزش بهای بیشتری بدهد. این کار تلنگری بود تا کارکنان ارزشهای سازمانی را بهتر بشناسند و نسبت به آنها پایبندتر باشند.
با این سه روش از همکارانت تشکر کن!
آزاده همکارانش را تشویق کرد که طی روزهای برگزاری کمپین به اتاق برخی همکارانشان رفته و از آنها بابت اقدام، رفتار یا کاری ساده که انجام دادهاند، تشکر کنند. این کار کمک کرد یخهای ارتباط بین همکاران آب شود تا آنها بتوانند راحتتر از قبل نسبت به هم ابراز احساسات کرده و حُسنجویی کنند.
روش دیگر این بود که همکاران میتوانستند روی کاغذهایی رنگی، متنی برای تشکر از همکارشان بنویسند و روی تابلویی در لابی شرکت بچسبانند تا بقیه هم آنها را بخوانند.
همچنین در روش سوم، میتوانستند مراتب تشکر و قدرشناسیشان را در برگهای کوچک نوشته و داخل پاکتهای نصبشده روی تابلویی دیگر قرار دهند. هر پاکت متعلق به یک فرد مشخص بود.
آزاده میگوید طی روزهای برگزاری کمپین، بارها دیده که همکارانش دقایقی روبروی این تابلوها میایستادند و متنهای تشکر بقیه را خوانده و پاکت خودشان را بررسی میکردند؛ شاید همکاری از آنها تشکر کرده باشد. به نظر آزاده، تماشای این صحنهها یکی از جذابترین لحظات برگزاری این کمپین بود.
در انتهای کمپین نشستی بین علاقه مندان با هدف بررسی عمیق تر موضوع قدردانی انجام شد و طی این نشست با حضور علی حکم آبادی و پس از انجام یک بازی مدیریتی اهمیت ابعاد کیفی عملکرد را تجربه کردیم و به کمک این بازی تلاش کردیم جنبه های عاطفی و احساسی انسان را بهتر بشناسیم.
ایجاد رفتار و استمرار مسیر قدردانی در پلتفرم ریکو
مجموعه فعالیتهای چند ماهه آزاده و همکارانش در بخش منابع انسانی رمیس باعث شد همکاران رمیسی در پلتفرم قدردانی ریکو فعالتر از قبل شوند. فعالیت بیشتر همکاران رمیس در ریکو به مدیران این مجموعه نشان داد، همکارانشان به ارزشهای سازمانی همچون احترام، کار گروهی و مسئولیتپذیری، اهمیت بیشتری نشان میدهند.
پایان/
بدون دیدگاه