کودوس چیست؟

کودوس چیست

کودوس چیست؟

در این مقاله، ابتدا به معرفی پلتفرم کودوس، قابلیت‌ها و مزایای آن می‌پردازیم و سپس به بررسی چالش‌های استفاده از این پلتفرم در ایران و دلایل مختلف نیاز سازمان‌ها به یک نسخه بومی‌شده خواهیم پرداخت. در نهایت، به بررسی نرم افزار ریکو، خواهیم پرداخت و ویژگی‌هایی که آن را مرور می‌کنیم.

کودوس یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های قدردانی و پاداش سازمانی است. در سال‌های گذشته شرکت‌های مختلفی در جهان از این پلتفرم برای پیشبرد برنامه‌های قدردانی سازمانی‌شان استفاده کرده‌اند تا بتوانند از این بستر برای حفظ انگیزه کارکنان و بهبود عملکرد آن‌ها، استفاده کنند. همان‌طور که می‌دانید این دو عامل نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ و نگهداشت همکاران و کاهش نرخ خروج هستند.

پلتفرم کودوس امکاناتی مانند امتیازدهی، پاداش‌دهی و گزارش‌های تحلیلی را در اختیار مدیران و کارکنان قرار می‌دهد تا بتوانند به بهترین شکل از این ابزار قدرتمند بهره ببرند.

از منظر واژه‌شناختی ریشۀ واژۀ کودوس (Kudos) به یونان باستان و کلمۀ kydos برمی‌گردد و به‌معنای افتخار، پیروزی و شهرت است.

ویژگی‌های کلیدی کودوس

مت تنی در کتاب خود Inspire Greatness به این اشاره می‌کند که چگونه قدردانی از کارمندان، انگیزه و حس خودارزشمندی را در آنان تقویت می‌کند. به‌دنبال همین مهم، کودوس، به عنوان یک پلتفرم قدرتمند برای قدردانی و شناخت از کارمندان، مجموعۀ کاملی از راهکارها را ارائه می‌دهد که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا یک محیط کاری پویا و انگیزشی ایجاد کنند. بیایید هر یک از این ویژگی‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم!

۱. قدردانی همکار از همکار (Peer-to-Peer Recognition)
در پلتفرم کودوس کارکنان می‌توانند بی‌نیاز از دخالت مدیران، از یکدیگر برای عملکرد و همکاری مثبت‌شان تقدیر کنند. این ویژگی باعث می‌شود که فرهنگ سازمانی به جای رویکرد سلسله‌مراتبی، به سمت تعامل و مشارکت همه کارکنان در تمامی رده‌ها هدایت شود.

۲. امتیازدهی و پاداش‌دهی (Points & Rewards)
کودوس به کارکنان این امکان را می‌دهد که به ازای دریافت قدردانی‌ها، امتیاز جمع کنند و از این امتیازات برای دریافت پاداش‌های مختلف مانند کارت‌های هدیه یا شرکت در دوره‌ها و رویدادهای مختلف استفاده کنند.

۳. گزارش‌دهی و تحلیل داده‌ها (Analytics & Reporting)
مدیران منابع انسانی می‌توانند با استفاده از داشبورد کودوس، میزان قدردانی و تعامل کارکنان را بررسی کرده و نقاط ضعف یا قوت فرهنگ سازمانی را شناسایی کنند.

۴. ادغام با سایر ابزارهای سازمانی (Integrations)
این پلتفرم قابلیت ادغام با نرم‌افزارهای رایج مدیریت منابع انسانی مانند Microsoft Teams، Slack، Salesforce و HRM Systems را دارد که فرآیند قدردانی را ساده‌تر می‌کند.

۵. پشتیبانی از فرهنگ سازمانی (Company Culture Support)
کودوس به سازمان‌ها کمک می‌کند تا ارزش‌های خود را از طریق یک سیستم قدردانی دیجیتالی تقویت کنند و فرهنگ سازمانی مثبت‌تری ایجاد نمایند.

کودوس چیست

چالش‌های استفاده از کودوس در ایران

کودوس به عنوان یک پلتفرم جهانی قدردانی کارکنان، امکانات فوق‌العاده‌ای را برای ایجاد انگیزه و تعامل در محیط کار ارائه می‌دهد. با این حال، شرکت‌های ایرانی، برای استفاده از این پلتفرم با چالش‌های متعددی روبرو هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. هزینۀ اشتراک دلاری

کودوس یک سرویس خارجی است و هزینه‌های اشتراک نیازمند پرداخت دلاری و درگاه‌های ارزی بین‌المللی است؛ همچنین، با توجه به نوسانات نرخ ارز و محدودیت‌های مالی موجود، این هزینه‌ها برای بسیاری از شرکت‌های ایرانی مقرون به صرفه نیست. از طرفی به دلیل مسائل مربوط به تحریم‌ها بین‌المللی علیه ایران، ریسک مسدودی حساب سازمانی برای شرکت‌های ایرانی بالاست.

۲٫ مشکلات پشتیبانی برای شرکت‌های ایرانی

کودوس از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند و همین موضوع می‌تواند چالش‌هایی را برای شرکت‌های ایرانی برای استفاده از این پلتفرم ایجاد کند. در همین راستا، اگرچه بسیاری از فیچرها و امکانات کودوس می‌تواند در تطابق با فرهنگ کار در ایران باشد، اما پشتیبانان این پلتفرم به دلیل عدم آشنایی با شرایط حاکم بر بازار منابع انسانی در ایران، نتوانند پشتیبانی‌های اثربخشی به شرکت‌های ایرانی ارائه کنند. 

۳٫ موانع قانونی

استفاده از سرویس‌های خارجی ممکن است با قوانین و مقررات داخلی کشور در زمینۀ انطباق با قوانین مالیاتی و منابع انسانی ایران مغایراتی داشته باشد.

 

—***—

 

با توجه به این چالش‌ها، شرکت‌های ایرانی نیازمند یک راهکار جایگزین هستند که علاوه بر ارائه قابلیت‌های مشابه، هزینه پایین‌تری داشته و با شرایط بومی سازگار باشد. به همین دلیل است که توسعه و استفاده از پلتفرم‌های قدردانی سازمانی بومی مانند «ریکو» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ریکو؛ جایگزین بومی پلتفرم کودوس

از حدود سال ۱۳۹۴ که مدرسه اکسیژن شکل گرفت، آیتم قدردانی، یکی از آیتم‌های ثابت رویدادهای کار تیمی این مدرسه برای سازمان‌ها بوده است. در قالب این آیتم، شرکت‌کنندگان در رویدادها می‌توانند به شیوه‌ای ساده و به کمک کارت‌های قدردانی از همکاران‌شان قدردانی کنند و اجرای این آیتم فضای مثبتی را در انتهای هر رویداد ایجاد می‌کند.

آغاز همه‌گیری کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸، تاثیرات زیادی روی مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها گذاشت و رفته رفته باعث شد شرکت‌های ایرانی هم با چالش‌های زیادی برای حفظ انگیزه همکاران روبرو شوند.

از طرفی در همین بحبوحه، نظر شرکت‌های جهانی به استفاده از پلتفرم‌های قدردانی سازمانی بیش از گذشته جلب شد و در این میان بنیان‌گذاران مدرسه اکسیژن به فکر توسعه پلتفرمی بومی در این خصوص برای شرکت‌های ایرانی افتادند. با توجه به آن‌که مدرسه اکسیژن در این خصوص تجربیات بومی ارزشمندی نیز از قبل داشت.

نتیجه آن‌که در اواخر سال ۱۴۰۰ پلتفرم قدردانی سازمانی ریکو با الهام از پلتفرم‌های جهانی همچون کودوس و به پشتوانه تجربیات مدرسه اکسیژن خلق و به بازار منابع انسانی معرفی و با استقبال شرکت‌های پیشروی ایرانی مواجه شد.

پلتفرم ریکو بسیاری از محدودیت‌هایی که برای کودوس گفتیم را ندارد و همسو با فرهنگ سازمانی در ایران در حال خدمات‌رسانی به چند هزار همکار در شرکت‌های ایرانی است.

 

مزایای استفاده از ریکو برای شرکت‌های ایرانی

از مهم‌ترین مزایای پیاده‌سازی و استفاده از نرم‌افزار ریکو در سازمان شما تبدیل فرایند قدردانی و توجه به کارمندان به یک امر پی‌درپی و بی‌توقف است؛ در واقع این تداوم است که منجر به اتفاقات بزرگ در فرهنگ سازمانی شما می‌شود. به‌هر روی، یک اپلیکیشن متمرکز بر منابع انسانی نیاز به ویژگی‌های جالب‌تر نیز دارد تا آن را به انتخابی ایده‌آل تبدیل کند. آن بخش از امتیازهای اپلیکیشن ریکو شامل موارد زیر است:

  • هزینه مقرون‌به‌صرفه: ما تعرفه‌های اپلیکیشن ریکو را برای سازمان‌ها طبق اندازۀ شرکت و تعداد کارکنان آن تقسیم‌بندی کرده‌ایم. علاوه بر آن، برخلاف کودوس که نیازمند پرداخت هزینه‌های ارزی است، ریکو با ارائه خدمات با قیمت مناسب‌تر نسبت به نمونه‌های خارجی، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.
  • انطباق با فرهنگ سازمانی: ریکو با توجه به فرهنگ و ارزش‌های سازمانی ایران طراحی شده است و و از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند. همچنین، برخی ویژگی‌های آن متناسب با فرهنگ سازمانی داخلی توسعه یافته است. 
  • پشتیبانی فنی و اجرایی پیوسته: در صورت وجود هرگونه پرسش همکاران ما در ریکو هر ساعت از روز آماده‌ پاسخگویی و رفع مشکلات شما هستند.
  • عدم مشکلات تحریم و پرداخت‌های بین‌المللی: پرداخت اشتراک و استفاده از ریکو بدون نیاز به حساب‌های ارزی و مشکلات تحریمی انجام می‌شود، که این موضوع یک مزیت مهم برای کسب‌وکارهای داخلی محسوب می‌شود. همچنین، ریکو به گونه‌ای طراحی شده که با قوانین کار و مالی ایران همخوانی داشته باشد.

استفاده از ریکو چگونه است؟

در این مقاله، به معرفی پلتفرم قدردانی کودوس، تاریخچه شکل‌گیری و لزوم پلتفرم‌های قدردانی در جهان، ورود این ایده به بازار شرکت‌های ایرانی، معرفی ریکو به عنوان پلتفرم بومی قدردانی ایرانی و مزایای استفاده از آن پرداختیم. 

همین‌طور، دانستیم که چالش‌هایی مانند هزینه‌های بالا، تحریم‌ها، مشکلات پرداخت بین‌المللی و عدم انطباق کامل با فرهنگ سازمانی ایران باعث می‌شود که استفاده از کودوس برای بسیاری از شرکت‌های ایرانی دشوار باشد و ما این چالش‌ها را شناختیم و به‌عنوان اولین پلتفرم بومی کودوس در راه و رسالت خود در زمینۀ منابع انسانی، ارتقای فرهنگ سازمانی و در نهایت، حال خوب کارکنان قدم برمی‌داریم. 

اکنون از شما دعوت می‌کنیم تا با استفاده از ریکو به توسعۀ فرهنگ قدردانی و افزایش بهره‌وری در سازمان‌ خود کمک کنید. شما می‌توانید با مراجعه به صفحات مربوط به امکانات اپلیکیشن ریکو بیشتر با این پلتفرم آشنا شوید و با درخواست دمو، تجربۀ کاربری آن را از نزدیک مشاهده کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *