قدرت قدردانی
قدرت قدردانی
پنج شاخص آماری تقدیر از کارمندان که قدرت قدردانی را نشان میدهد
نویسنده: ملیسا پری ، Melissa Perry
مترجم بهناز همتی
آیا هنوز به قدرت قدردانی از کارمندان اطمینان ندارید؟
احتمالاً شنیدهاید که قدردانی از کارمندان امر خطیری است. اما آیا میدانید چرا؟
قدردانی از کارمندان فقط به تقویت روحیه تیمی منتهی نمیشود، بلکه عملکرد تیم، فرهنگ شرکت و تعامل کارکنان را نیز بهبود میبخشد.
پنج نکته مهم در رابطه با قدردانی از کارکنان که ثابت میکند قدردانی مداوم، مهمتر از آن چیزی است که فکرش را میکنید.
- تقریباً نیمی از کارکنان میگویند شرکتی را که بابت کارشان از آنها تمجید و تشکر نکرده است را ترک میکنند.
قدردانی تاثیر بسزایی در حفظ و نگهداشت کارکنان دارد.
در واقع، تقریباً نیمی از کارمندان بر این باورند شرکتی که بابت عملکرد خوبشان از آنها تشکر یا تمجید بعمل نمیآورد را ترک خواهند کرد.
هیچکس دوست ندارد ببیند که زحماتش نادیده گرفته میشود.
وقتی مدیران نتوانند تیم خود را تحسین یا از تلاشهایشان تقدیر و تشکر کنند، اعضای تیم احساس نامرئیبودن میکنند.
به منظور الهامبخشی و ایجاد انگیزه در میان استعدادهای برتر، سازمانها باید فرهنگ تشکر و قدردانی را رواج دهند. با اجرای برنامههای تقدیر از کارکنان و با استفاده از پاداش و تشویق، سازمانها میتوانند رهبران را به تحسین مکرر تیم خود ترغیب کنند.
- کارمندانی که به طور منظم از آنها قدردانی میشود، بیش از هشت برابر دیگران درگیر کار میشوند.
مطالعه انجام شده توسط گلوبوفورس نشان داد کارمندانی که پاداشهای کوچک منظم، به شکل پول، امتیاز یا تشکر دریافت میکنند، هشت برابر بیشتر از افرادی که پاداش سالانه دریافت میکنند، درگیر کار میشوند.
این امر بسیار حائز اهمیت است. چرا؟ زیرا کارمندان دلبسته بسیار شادتر و کارآمدتر از کارمندان نامتصل هستند. طبق گفته گالوپ، افزایش تعامل کارکنان منجر به درآمد بالاتر و کسبوکار پایدارتر میشود.
- نسل جدید نسبت به گروههای دیگر نیاز بیشتری به قدردانی مکرر دارد.
همه ما میخواهیم به خاطر زحمت و تلاشهایمان دیده شویم و مورد توجه و قدردانی قرار گیریم. اما نسل هزاره جدید، به طور خاص، بیش از هر قشر و جمعیت دیگری مشتاق دریافت تقدیر است.
در طول دهه گذشته، این نسل عصر جدیدی از کار را معرفی کرد و دیگر فیش حقوقی معمولی بابت 5 روز و 9 ساعت کار روزانه کفایت نمیکند. در عوض، آنها به دنبال یک محل کار هدفمند هستند تا بتوانند ارزشهای خود را به اشتراک بگذارند و شخصاً الهامبخش باشند.
بسیاری از سازمانها به اشتباه بر این باورند که کارمندان نسل جدید در وهله اول بر مزایا متمرکز هستند: میزهای پینگ پنگ، نوشیدنیهای رایگان و از این قبیل.
اما واقعیت این است که نسل جدید فقط میخواهد بیش از یک عدد با او برخورد شود. این نسل وقتی احساس ارزشمندی، قدردانی و توجه کند کارهایش را به نحواحسن انجام میدهد. سازمانها برای درگیر کردن کارمندان نسل جدید باید برنامه نکوداشت کارمندان را توسعه داده و فرهنگ سازمانی که موجب ارتقا سطح بهزیستی کارمندان میشود را تقویت کنند.
- تیمهای با عملکرد بالا تقریباً شش برابر بیشتر از تیمهای کمبازده، بازخورد مثبت دریافت میکنند.
نکوداشت کارمندان نه تنها احساس خوبی در پی دارد بلکه میتواند بهرهوری را نیز افزایش دهد. طبق مطالعهای در سال ۲۰۱۶ در موسسه دانشمندان علوم رفتاری آمریکا، به رسمیت شناختن (Recognition) تاثیر مثبتی بر عملکرد تیم دارد. زیرا کارمندان با دریافت بازخورد مثبت، انگیزه بیشتری برای تلاش در رسیدن به اهداف تیم پیدا میکنند. متأسفانه، بسیاری از سازمانها اهمیت ایجاد فرهنگ سازمانی که موجب قدردانی میشود، را نادیده میگیرند. 65 درصد کارکنان در سال گذشته هیچگونه قدردانی دریافت نکردهاند.
- 64 درصد از کارکنان میگویند که تشکر و قدردانی از کارکنان در دوران دورکاری مهمتر است.
در حال حاضر، افراد بیشتری نسبت به گذشته از خانه کار میکنند. اما این موضوع برای فرهنگ شرکت و تعامل کارکنان چه معنایی دارد؟
با توجه به تحقیقات اخیر، تقریبًا ۶۴ درصد کارکنان بر این باورند که قدردانی از کارکنان حتی در دورکاری اهمیت بیشتری دارد. کار کردن از خانه یک تجربه انفرادی است، اما قدردانی مداوم و تاثیرگذار مدیران و همکاران میتواند به اعضای تیم در ایجاد حس تعلق خاطر مفید واقع شود.
چگونه قدردانی از کارکنان را افزایش دهیم؟
برای ترغیب مدیران و رهبران تیم به پذیرش قدردانی فوری، سازمانها باید تقدیر را به امری ساده، آسان و سرگرم کننده تبدیل کنند. چگونه؟ با طراحی برنامه تقدیر از کارکنان.
برنامهی تقدیر از کارکنان این امکان را فراهم میآورد تا سازمانها تقدیر از مدیر و همکارانی که با ارزشها و آرمانهای اصلی شرکت همسو هستند را ترویج کند.
قدردانی از همکاران تاثیر بسزایی بر تعامل کارکنان، تقویت انگیزه فردی و گردهم آوردن اعضای تیم دارد.
نکته آخر این است که قدردانی از کارکنان کلید مشارکت یک تیم با انگیزه بالاست. وقتی کارکنان احساس کنند بابت مشارکتشان از آنها تقدیر و تشکر به عمل میآید، همه پیروز خواهند شد.
پایان
منبع مقاله: https://www.cooleaf.com/
https://www.cooleaf.com/blog/5-employee-recognition-statistics-that-prove-the-power-of-appreciation