ریکو | پلتفرم منابع انسانی
منو موبایل

ریکو | پلتفرم منابع انسانی

پاداش غیرمادی چگونه تجربه کارکنان را بهبود می‌بخشد؟

پاداش غیرمادی چگونه تجربه کارکنان را بهبود می‌بخشد؟

اهمیت و ضرورت پاداش غیرمادی

برای استخدام بهترین کارمندان در شرکت خود بشدت تلاش می­کنید. اما چگونه می­توانید مطمئن شوید که آن‌ها در شرکت ماندگار خواهند شد؟ باید راهی برای راضی، کارآمد و وفادار نگه­داشتن آن‌ها پیدا کنید. آخرین روندها را مطالعه می­کنید تا پاداش‌­های غیرمادی وسوسه­‌انگیزی پیدا کنید، زیرا می‌دانید پاداش غیرمادی می­تواند عامل موثری در تقویت رضایت و نگهداشت کارکنان باشد. اما این یک موضوع کاملاً فرهنگی است.

پاداش غیرمادی

تعریف نکوداشت و پاداش غیرمادی

این قدردانی به دسته­‌ای از پاداش­‌ها گفته می­شود که هیچ ارزش مادی و پولی ندارند اما می­توانند حس قدردانی و انگیزه کارمندان را حفظ کنند. مانند:

  • تحسین
  • تشکر
  • تکریم و نکوداشت عمومی
  • مراسم ناهار و شام
  • تشویق به دنبال کردن ایده‌ها
  • فرصت‌­های رشد شخصی

مزایای نکوداشت و پاداش غیرمادی

  • آن‌ها می­توانند در بلند مدت به افزایش سطح انگیزه کارکنان کمک کنند
  • هزینه چندانی ندارند
  • حتی در صورت متوقف کردن آن‌ها افت عملکرد ­رخ نخواهد داد

بهبود تجربه کارکنان را مانند خلق تجربه بهتر برای مشتری ببینید

هر کسی در بخشِ فروش مستقیم و غیرمستقیم می­داند تمرکز اصلی این روزها تجربه مشتری است. فروش موفقیت­‌آمیز، دیگر به کالا و یا قیمت منتهی نمی­شود، بلکه ارائه یک تجربه شخصی، جامع و منسجم قبل، حین و بعد از فروش است.

این یک تشبیه مناسب برای منابع انسانی است، اینطور نیست؟

کارمندان مشتری شما نیز هستند. همانند بخش فروش، منابع انسانی برای جذب و نگهداشت کارکنان خود روی موقعیت شغلی و قیمت (حقوق، پاداش مالی مانند مزایای مادی همچون بیمه درمانی) تمرکز دارد. اما کارمندان فعلی و احتمالی خواسته­‌های بیشتری دارند. دوست دارند با آن‌ها همچون خریداران خرده­‌فروشی شایسته­ برخورد شود و سفرشان بعنوان مشتری با شما کاملاً اختصاصی باشد، به همین دلیل این موضوع کاملاً فرهنگی است.

 

ایجاد یک تجربه عالی برای کارمندان به فرهنگ­‌سازی مربوط می­شود که در آن افراد به عنوان انسان و همچنین کارکنان احساس ارزشمندبودن می­کنند. فرهنگ هر شرکت منحصر به فرد است، اما پاداش غیرمادی شما برای کارکنان به تعریف و پشتیبانی از این سفر منحصر به فرد، کمک شایانی خواهد کرد.

 

چطور می توانید این کار را انجام دهید؟

فرهنگ به خودی خود ملموس است، اما می­‌توانید گام­‌های آشکاری بردارید تا فضایی پاداش­‌دهنده ایجاد کنید. مطمئناً، کارمندان همچنان خواهان یک حقوق رقابتی و مزایای ارزشمند مالی مانند بیمه، کمک شهریه، وام دانشجویی، هزینه مهد کودک یا مراقبت از سالمند و غیره هستند و هیچ کارمندی در صورت ارائه پاداش نقدی، آن را رد نمی­کند. اما با حضور نسل جدید به عنوان بزرگترین بخش نیروی کار، آن‌ها پاداش‌های غیرمادی و شخصی را به پول و پاداش نقدی ترجیح می­دهند. منظور این نیست که مکانی خلق کنید تا افراد در آن اسکیت بازی کنند، حیوان خانگی خود را به آنجا بیاورند یا در حیاط والیبال بازی کنند بلکه تاکید بر این است که محیط کار به مکانی بسیار خوشایندتر و مثبت برای کار تبدیل شود. اشتیاق و انگیزه، انرژی مضاعف می­آفریند و حس همکاری کار گروهی را تقویت می‌کند.

توسعه شغلی و فرصت‌های پیشرفت

از آنجا که افرادی را استخدام کردید که می­دانید قرار است بهترین کار را انجام دهند و آن‌ها شرکت شما را انتخاب کردند چون می‌دانند در انجام کارها به آن‌ها کمک خواهید کرد بنابراین فرصت‌های ملموسی مانند آموزش حین کار و توسعه حرفه‌ای خارج از محیط کار، آموزش چند مهارتی، بازخورد سازنده، مربیگری فرد به فرد منظم و غیره را برایشان فراهم کنید. اما در این میان یک مزیت ناملموس وجود دارد: امکان داشتن آینده‌ای بهتر در کنار شما، زیرا رشد می‌تواند به پیشرفت منجر شود. کارمندانی که کنار شما احساس تشویق و حمایت می‌کنند، دیگر مجبور نیستند برای پیشرفت شرکت شما را ترک و به رقبای شما روی آورند.

تعامل و ارتباطی که تضمین کننده مشارکت است

فرهنگی که تجربه کارکنان را متمایز می­سازد براساس این فرض است که شغل همه مهم است و هرکس مهارتی برای آموزش به دیگران دارد. اغلب اوقات، کارفرمایان اهمیت برقراری ارتباط را نادیده می‌گیرند. توضیح اهداف کلی و دورن واحدی، ارائه گزارش‌های پیشرفت و دیگر اخبار خوب (‏یا بد)‏ یک مزیت نامحسوس است که به افراد می‌گوید تا چه اندازه مهم هستند. وقتی بدانید “چرا” تصمیمات و برنامه‌های شرکت و اینکه چطور نقش شما در دستیابی به اهداف کلی کمک می‌کند، انگیزه بیشتری خواهید داشت. شما می‌دانید که کارتان ارزش دارد چون می‌توانید نتیجه نهایی را ببینید.

تعامل به عنوان یک مزیت، ارتباط تنگاتنگی با گوش دادن دارد: دریافت ورودی از کارمند و پیگیری پیشنهادها یا بالاخص مشکلات آن‌ها.

گوش دادن و بحث کردن در گروه‌های رسمی و یا مکالمات انفرادی به افراد قدرت روانی می‌دهد تا چالش‌های شرکت را تحمل کنند. شاید این حالت معادل دموکراسی نباشد، اما تقویت کننده مشارکت است و حتی باید به چنین فعالیت­هایی پاداش داده شود.

 

انعطاف‌­پذیری به عنوان یک پاداش غیرمادی

انعطاف‌پذیری یکی از پاداش­‌های غیرمادی است که شرکت‌های می‌توانند ارائه دهند و یکی از قوی‌ترین محورهای سازنده یک فرهنگ بی­نظیر است. کارمندان انعطاف‌پذیری را در زندگی خارج از محل کار می­بینند. وقتی برای رسیدن به تعادل کار و زندگی دلخواهشان، شرکت متعهد به کمک کردن است.

 

 مزایای انعطاف‌پذیری برای بهبود تجربه کارکنان عبارتند از:

  • توانایی تغییر برنامه کاری برای رسیدن به قرار ملاقات­های پزشکی، مراقبت از کودک یا سالمند و یا صرفه‌جویی در ساعات رفت و آمد.
  • فرصت دورکاری یا مرخصی‌هایی نیمه وقتی که به افراد کمک می‌کند تا نیازهای خانواده خود را برآورده کنند و در زمان، هزینه صرفه‌جویی کنند.
  • توانایی کار کردن به صورت نیمه‌خودمختار، تصمیم‌گیری راجع‌­به گام بعدی و نحوه انجام آن.

​​​​​​​​پاداش غیرمادی کارکنان 5

قدردانی به عنوان یک پاداش غیرمادی

​​​​​​​​کارمندان برای انجام بهتر کارها نه تنها خواستار کمک هستند، بلکه می‌خواهند از عملکرد خوب خود مطلع شوند تا کاری بهتر و با کیفیت‌­تر انجام دهند.

فرهنگ تشویق مثبت، افراد را با انگیزه مثبت نگه می‌دارد. برنامه‌های تشویقی یا جوایز پر زرق و برق ممکن است ارزشمند باشند اما می­‌توانند بشدت پرهزینه باشند. جمله ساده و صادقانه “کارت عالی بود” می‌تواند برای تقویت روحیه و انگیزه کارکنان شگفت‌­آفرین باشد. ​​​وقتی روی پاداش­‌های غیرمادی سرمایه‌گذاری می‌کنید، می‌توانید انتظار بازدهی بالا را داشته باشید.

 

طبق گزارش بنیاد تحقیقات انگیزشی، ایجاد روابط و ارتباطات اجتماعی منجر به رفتار سازمانی بهتر، تمایل بیشتری برای تلاش در جهت منافع سازمان، وفاداری، به اشتراک­‌گذاری و تسهیم دانش و حمایت می‌شود.

 

در این صورت کارمندان نه تنها از کار خود رضایت دارند، بلکه برای مشتریان تجربیات عالی و الهام‌بخشی ایجاد می‌کنند که موجب وفارداری مشتری نیز می‌شود.

از آنجا که پاداش­‌ های غیرمادی معمولاً شامل عوامل عاطفی و روانی، میل به کار، تعادل زندگی، سبک زندگی بهتر، احساس ارزشمند بودن می‌شوند، تعیین کمیت آن‌ها به مراتب سخت‌تر است.

 

​​​​​​​​ششمین مطالعه استخدام سالانه کارمند گروه تمکین نشان داد که کارمندان بسیار متعهد که احساس تعلق به سازمان دارند:

  • ​​​​​​​​پنج برابر بیشتر احتمال دارد که محصولات و خدمات شرکت را توصیه کنند.
  • پنج برابر بیشتر احتمال دارد که پیشنهادات سازنده برای شرکت را توصیه کنند.
  • چهار برابر بیشتر احتمال دارد کاری را انجام دهند که به صلاح شرکت و در عین حال غیرمنتظره است.
  • در صورت نیاز به ماندن در محل کار سه برابر بیشتر احتمال دارد که اضافه کاری کنند.

 

در واقع، فرهنگ شرکت شما می‌تواند به یک دارایی تجاری ملموس تبدیل شود.

 

همه می­توانند برنده باشند و  لزوماً مجبور نیستید پول هنگفتی خرج کنید، زیرا بسیاری از حمایت­های معنوی که به تجربه کارکنان کمک می‌کنند، به اولویت‌های شرکت و تعهد کمک به افراد مربوط می‌شوند.

پاداش غیرمادی کارکنان 2

تاثیر پاداش غیرمادی را اندازه‌گیری کنید

 ​تعیین کمیت پاداش­‌های غیرمادی به اندازه سنجش پاداش‌­های نقدی آسان نیست اما می‌توانید تغییرات را تشخیص دهید. بررسی‌ منظم کارمندان این امکان را می‌دهد که نتایج و رونده‌ای قبل و بعد را بررسی کنید. جلسات بازخورد و اقداماتی چون گوش دادن در واقع همان مسیریابی درست است. آیا اکثر کارمندان و خانواده‌هایشان در برنامه‌های سلامتی شما، دورهمی بعد از کار و پیتزا، فعالیت‌های داوطلبانه گروهی شرکت می‌کنند؟ اگر تعداد مشارکت­‌کنندگان بالا باشد یعنی کارها را درست انجام می‌دهید.

تیم ریکو با ارائه پلتفرم آنلاین سازمانی، بستر مناسبی برای بهبود تجربه کارکنان فراهم ساخته است، برای دریافت نسخه دمو این پلتفرم از اینجا درخواست نمایید.

مطالب مرتبط

حمایت اجتماعی از همکاران در بحران‌های اجتماعی

حمایت از همکاران در بحران‌های اجتماعی بحران‌های اجتماعی فراگیر به شدت بر روان افراد تاثیر می‌گذارد و چالش‌های جدیدی در […]

5 دقیقه مطالعه مشاهده

نظام پیشنهادات کارکنان چیست و چه اجزایی دارد؟

نظام پیشنهادات کارکنان چیست و چه اجزایی دارد؟   مدیران اغلب شرکت‌های بزرگ دنیا، از هر پیشنهاد سازنده‌ای، برای بهبود […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده

CFR چیست و چگونه آن را در سازمان خود، اجرا کنیم؟

CFR چیست و چگونه آن را در سازمان خود، اجرا کنیم؟ گفتگو، بازخورد و قدردانی (CFR) شاید در نگاه اول فقط […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *