سازمان مشارکتی | ریکو
سازمان مشارکتی
آیا تجربه همکاری با سازمانی دارید که کارکنان آنها در اولویتهای بعدی مدیران ارشد سازمان بوده و مانند چرخ دندههای یک ماشین با همکاران برخورد میکنند؟ یا در محیطی کار کردهاید که کارکنان کانون اصلی توجه مدیران ارشد باشند؟ جایی که ارزش کارکنان درک شده و مورد توجه و قدردانی قرار گرفته و به طور مستمر روی آن سرمایهگذاری میشود و توسعه مییابد! در هر مورد، چه احساسی به شما دست میداد؟ چگونه کار میکردید؟ چقدر در آن سازمان دوام آوردید؟
اکثر ما احتمالاً در هر دو نوع سازمان کار کردهایم و بیشتر ما احتمالاً به نوع دوم سازمانی اشاره میکنیم که دوست داریم در آن کار کنیم و احساس میکنیم بهترین شانس را برای موفقیت شخصی و سازمانی در آن مجموعهها داریم. پس چرا بسیاری از سازمانها دائماً بد رفتار میکنند و محیط کاری مانند حالت اول ایجاد میکنند؟ آیا علت این موضوع ناکارآمدی ما به عنوان مدیر و رهبر این سازمانها است؟ واقعیت این است که تغییر طرز فکر و اصلاح یک سیستم پیچیده انسانی دشوار است. اما این کار شدنی است و بایستی به خاطر پایداری و موفقیت کسب و کار و همچنین موفقیت افرادی که در آن تلاش میکنند هر طور شده این کار را عملی کرد.
چرا باید سازمانی انسان محور با محوریت کارکنان داشته باشیم؟
نگاه و رویکرد سرمایهدارانه سهامداران به کسب و کار با محدودیتهایی روبرو است. از جمله اثرات منفی که اغلب به استثمار کارکنان، مشتریان و محیط زیست تحت عنوان کسب سود به هر قیمتی منجر میشود. خوشبختانه در سالهای اخیر، حرکتی مستمر از سهامداران به سوی رویکردهای جایگزین مانند سرمایهداری ذینفعان، تمرکز بر اقشار ضعیف، کارآفرینی اجتماعی و کسب و کارهایی با محوریت مسئولیت اجتماعی شکل گرفته است. هر یک از این تغییرات برای انسان محور بودن بازارها ارزش بیشتری قائل شده است و نیاز به توجه ویژه به خیر اجتماعی در سازمانها را بیش از پیش لازم دانسته است. در واقع، مشتری مدرن امروزی اگر نگوییم تقاضا میکند، انتظار دارد کسب و کارهایی که مورد حمایتش هستند، در ایجاد تغییرات مثبت در جهان سرمایهگذاری کنند، از این رو با گسترش محوریت مردم در کسب و کارها، سازمانهایی با محوریت کارکنان نیز ظهور کردند.
فرهنگ سازمانی با محوریت کارکنان چگونه است؟
شاید مهمترین جنبه ایجاد تیم یا سازمانی انسان محور که کارکنان را در اولویت قرار میدهد، ایجاد تجربهای عالی برای کارکنان باشد که میتواند به عنوان پایهای محکم برای حمایت از فرهنگ سازمانی انسان محور و تثبیت آن در همه سیستم (مانند ارزشهای سازمانی، سیاستها، رویهها و …) عمل کند.
در مقاله اخیر Business.com، فرهنگ پرسنل محور را به عنوان فرهنگی معرفی میکنند که در آن ایدهها، خلاقیت، ارتباطات آزاد و نوآوری در سراسر سازمان مورد حمایت و تشویق قرار میگیرند. کارکنان ساختاری که ممکن است احساس کنند با افزایش بهرهوری و بهبود عملکرد تداخل دارد با امنیت خاطر به چالش میکشند و پیشنهادات خود را ارائه میدهند. این کارکنان با تیم و سازمان خود ارتباط عمیقی دارند و در محل کار احساس هویت قوی و مطمئنی تجربه میکنند. سازمان از شنیدن چالشها و ایدهها استقبال میکند و به کارکنان این امکان را میدهد تا احساس ارزشمندی، احترام و فرصتی برای رشد در شرکت داشته باشند.
این بدان معنی است که سازمانهای امروزی برای موفقیت، بایستی در سازمان گشادهرویی و شفافیت، امنیت روانی، روابط همدلانه و اعتماد بین فردی و سازمانی حاکم باشد. در این نوع محیط و فرهنگ سازمانی، کارکنان کاملا مورد حمایت هستند، توسعه مییابند و به آنها فرصت داده میشود شکوفا شوند و پتانسیل خود را به فعلیت برسانند.
ایجاد و حفظ تمرکز برای اولویت قرار دادن کارکنان در کسب و کار ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما تحقیقات متعدد نشان داده است که چرا این کار نه تنها برای افراد حاضر در سازمان کار مفیدی است، بلکه امری ضروری برای موفقیت کسب و کار است که توصیه میشود انجام پذیرد.
برخی از مزایای اولویت قرار دادن کارکنان در کسب و کار:
- راه حلی برای عدم مشارکت کارکنان. زمانی که کارکنان احساس کنند برایشان ارزش قائل هستند و کارفرمایشان مایل است روی آنها سرمایه گذاری کند، سطح مشارکت آنها بالا میرود.
- افزایش همسویی فرد و شغل. در سازمان انسان محور که کارکنان در اولویت هستند، رهبران با افراد خود تعامل میکنند تا اطمینان حاصل کنند که آنها فرصتهایی را دارند که هر روز بهترین کار را انجام دهند.
- کاهش جابجایی کارکنان. زمانی که کارکنان همدلی و مشارکت بالایی با سازمان دارند و ارزشهای فردی و شغلی آنها تطابق و همسویی واضحی باهم دارد، نرخ خروج کاهش مییابد و کارکنان ترجیح میدهند مدت طولانیتری در چنین موقعیتی بمانند.
- بهرهوری بیشتر. یک کارمند راضی، متعهد و همسو با اهداف سازمان، کارمندی سخت کوش و سازنده است. آنها کارآمدتر هستند، آنها کارهای بیشتری انجام میدهند و کارشان کیفیت بالاتری دارد.
- افزایش نوآوری. هنگامی که کارکنان امنیت روانی را در محل کار تجربه میکنند و برای رشد مستمر و توسعه فردی تشویق و حمایت میشوند، سازمان یادگیرنده شکل میگیرد و خلاقیت و نوآوری در چنین سازمانی افزایش مییابد.
- بهبود تجربه مشتری. همه اینها منجر به رضایت بیشتر مشتریان و تجربه کلی بهتر برای مشتری، افزایش وفاداری و حفظ مشتری، افزایش فروش و تقویت برند سازمان و کسب و کار در بازار میشود.
شماهم میتوانید سازمانی انسان محور با اولویت کارکنان ایجاد کنید.
شناخت مزیتها، علاقهمندی به چشم انداز و داشتن اهداف آرمانی روشن، بسیار عالی است، اما چگونه از شناخت و آرزو به اجرا و پیادهسازی در واقعیت میرسید؟ این علم ساخت موشک نیست، اما نظم و انضباط میخواهد. پیروی از مراحل زیر به شما کمک میکند تا مسیری طولانی را به سمت هدف نهایی خود بپیمایید.
- درکی اولیه از جایی که امروز هستید بدست آورید. شما میتوانید این کار را از طریق برگزاری نظرسنجی از همکاران خود انجام دهید. برای مطالعه راهنمای ارزیابی تعلق کارکنان از اینجا اقدام نمایید.
- چشم اندازی روشن و ارزشهای اصلی که انسان محور است را بیان کنید. این ارزشها را مکرراً با اعضای سازمان در میان بگذارید و آنها را در تمام جنبههای تجربه کارکنان از بدو ورود به مجموعه تا پایان همکاری وارد کنید.
- چارچوب استراتژیک کلیدی برای هدایت تلاشهای مداوم خود ایجاد کنید. ارزشهای شما بایستی استراتژی شما را مشخص کند، اما مطمئن باشید که میتوانید آن استراتژی را به طور واضح و مختصر با چارچوب اصلی خود بیان کنید.
- یک برنامه اقدام دقیق و در عین حال انعطاف پذیر ایجاد کنید. در مورد برنامه خود سختگیر نباشید. مراحل کنترل و بررسی در نظر بگیرید تا زمانی که نیاز بود برنامه خود را اصلاح و به روز کنید.
- دست به کار شوید و موفقیتها را جشن بگیرید! از بررسیهای مستمر احوال و نظرات کارکنان برای اندازهگیری پیشرفت استفاده کنید و وقتی پیشرفتهایی مشاهده کردید، مراسمی تدارک ببینید تا فرهنگ و جهتگیری استراتژیک مورد نظر خود را تقویت کنید.
نویسنده: دکتر جاناتان اچ. وستور
پلتفرم آنلاین ریکو همراه شما در مسیر بهبود تجربه کارکنان و تبدیل شدن به سازمانی بهرهور و موفق که منا خود را جزو اولویتهای اصلی سازمان قرار میدهد.
برای آشنایی بیشتر با ریکو از اینجا اقدام نمایید.