دلبستگی کارکنان از مدیران آغاز میشود
نویسنده: Mark Hirschfeld ، معاونت تحقیقات و استراتژی، BI WORLDWIDE
مدیران باید مسئولیت خطیر الهامبخشی و دلبستگی کارکنان را به عهده بگیرند. در ادامه چند شیوه راهبردی برای مدیران آورده شده است.
سالهاست که میدانیم مدیران در خط مقدم فرهنگ سازمانی هستند و در ایجاد محیط کاری الهامبخش و مولد پیشتاز هستند. در این دوران چالشبرانگیز، نقش آنها حتی اهمیت بیشتری پیدا میکند.
در سال ۲۰۱۰، من و لی برنهام کتابی به نام تجدید نکوداشت نوشتیم: چگونه بهترین محیطهای کاری آمریکا در وضعیتهای غیرعادی از تلاش اضافی الهام میگیرند.
ما راجعبه اهمیت مسئولیتپذیری مدیران در الهامبخشی و دلبستگی کارکنان توضیح دادیم. با اینکه یک دهه گذشته است اما مدیران همچنان میتوانند از این توصیهها برای ایجاد تغییر استفاده کنند.
- برای جلب اعتماد یا بازسازی دوباره آن تلاش کنید. این مهمترین ماموریت شماست. نسبت به اطلاعات پذیرا و صادق باشید و فراموش نکنید که خبر بد بهتر از بیخبری است. ارتباط رو در رو (حتی بصورت مجازی)برای ایجاد اعتماد توصیه میشود.
- پشت ارتباطات ایمیلی پنهان نشوید. با صداقت رفتار کنید. با درخواست کمک یا اعتراف به اشتباهات خود در حضور تیمتان از خودتان شجاعت نشان دهید.
- معتبر و صادق باشید. مدام نگویید:« کما فیالسابق.» اصلاً اینطور نیست، بدین ترتیب میتوانید واقعیات را تصدیق کنید. قبل از ارائه اطلاعات، از صحت آن اطمینان حاصل کنید. اگر پاسخ سوالی را نمیدانید، به تیمتان بگویید که در اسرع وقت این موضوع را بررسی و به آنها رجوع خواهید کرد. اگر توانایی انجام این کار را ندارید، خیلی ساده و بیریا بگویید:«در حال حاضر، جوابی برای آن ندارم.» هرگز دروغ نگویید. صرفنظر از اینکه زحمات قبلیتان برای رسیدن به هدف تا چه اندازه صادقانه بوده، کافیست یک دروغ کوچک همه آنها را به تباهی بکشاند.
- شنونده خوبی باشید و به کارمندان اجازه دهید نگرانیهای خود را ابراز کنند. به دنبال بازخورد گرفتن از گزارشهای مستقیم باشید. مطمئن شوید که تیمتان در حال حاضر چه احساسی دارد. به هیچعنوان پیشداوری نکنید.
- در هدفگذاری و ارزیابی مشکلات موجود در کسب وکارتان با کارمندان خود شریک شوید. با هر یک از کارمندان صحبت کنید، درباره وضعیت فعلی بحث و نقاط قوت و نتایج مورد انتظارتان در زمانهای سخت به ویژه خلاقیت، ابتکار، تدبیر و نگرش مثبت را توصیف کنید.
- جلسات مجازی گروهی برگزار کنید تا درباره مسائل مختلف اقتصادی تاثیرگذار بر کسبوکار صحبت کنید و از کارمندان ایده بخواهید برای کاهش هزینهها و ایجاد منابع جدید درآمدی ایده بدهند. از کسانی که دوران سخت را تجربه کردهاند و یا از تغییرات دردناک جان سالم به در بردهاند، بخواهید که دانش خود را با کسانی که تجربهای در این زمینه نداشتهاند، در میان بگذارند.
- با افراد ارتباط شخصی برقرار کنید. توجه کنید که با همه اعضای تیم گفتگوهای انفرادی داشته باشید. شرکت شما در هر شرایطی باشد، آینده نامشخص بر توانایی افراد و تمرکز بر شغل او تأثیر میگذارد. به افراد نشان دهید که نسبت به آنها و احساسات هر روزشان توجه دارید. تقویت علاقه صادقانه به زندگی تعداد معدودی از کارکنان خیلی بیشتر از توجه اندک به کل افراد نتیجهبخش خواهد بود.
- فانوس را نگه دارید. در تاریکترین لحظات، رهبران و مدیران بزرگ به تیم خود نشان میدهند که در انتهای تونل نوری وجود دارد. این بدان معناست که اگر در برنامه شرکت برای بقا و موفقیت شفافسازی صورت نگرفته باشد، آنقدر درخواست کنید تا یکی از مافوقها پاسخی قانعکننده ارائه دهد.
- دقت کنید که همه افراد از جمله سرپرستان مبتدی در انتقال پیام به کارمندان اتفاق نظر داشته باشند.
- شایعات را سریع تارومار کنید. یک سوءتفاهم یا گفتگویی خارج از چارچوب میتواند روحیه افراد را خراب کند. شایعات، هرچند کوچک را با اطلاعات واقعی جایگزین کنید. به محض مطلع شدن از واقعیات از کارمندان بخواهید آنها نیز همین کار را انجام دهند.
- به مردم احترام بگذارید و توجه کامل خود را به آنها معطوف سازید. اگر قرار ملاقاتی تعیین کردید یا فراخوان جلسه دادید، حتماً آن را برگزار کنید. با وعدههای کوچک و عملی کردن آنها به افراد نشان دهید که به آنها اهمیت میدهید. به افراد توجه خاص نشان دهید.
- به کارکنان نگویید که بایستی بابت داشتن شغل شکرگذار باشند. این میتواند به منزله نوعی تهدید تفسیر شود. تهدیدی که به شدت دلزدگی ایجاد میکند.
- به طور مداوم حجم کار کارمندان را بسنجید. افراد بصورت پیشفرض دارای استرس هستند. بجای پاداش دادن به افراد بخاطر حجم کار بالا از تعداد کارمندان کافی برای انجام کار استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بین استعداد ابتلا به بیماری و محیط کاری پر استرس ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.
- از تیم خود بخواهید تا ببینند که چگونه میتوان کارها را به شکلی متفاوت یا به شیوهای موثرتر و سادهتر انجام داد. خوب است که تیمتان نحوه انجام کار را بررسی کند و ببیند آیا باید این شیوه کاری متوقف شود یا خیر.
- لازم نیست وزن تمام دنیا را به دوش بکشید و نباید تصور کنید که تیمتان آنقدر ظرفیت دارد که بتواند به معضلات بزرگ موجود در کار کمک کند. در حقیقت، تیم شما شاید بخواهد کمک کند.
- بجای تعیین اهداف بلندمدت، آنها را کوتاه مدت طراحی کنید. این امر پیوند قدرتمندی بین عملکرد کارکنان و موفقیت حاصل از آن ایجاد میکند و این امکان را میدهد تا انتظارات خود را به سرعت و با پیشرفت اوضاع تغییر دهید. در صورت امکان، اهداف آسانتری تنظیم کنید تا فرصت تجربه و تقدیر از موفقیتهای کوچک فراهم شود.
- با توجه به بی ثباتی وضع موجود و نرخ گردش مالی بالای قابل انتظار در بازیابی کسب و کارها روی حفظ کارمندان با ارزش تمرکز کنید. با یکایک افراد کلیدی برنامهریزی کرده تا ارزش آنها را به تیم یادآوری کنید. اکنون بیش از هر زمان دیگری، باید بدانید چه چیزی به هر کارمند انگیزه میدهد.
- کارکنان خود را به صورت استراتژیک ارتقا دهید. همین امروز نیازهای آتی پرسنل را شناسایی و برنامهریزی کنید، به ویژه هنگامی که در بازار کار نیاز به زیادی به افراد مستعد وجود دارد.
- کارمندان را برای ترقی به چالش بکشید. نشان دهید که موفقیت یا شکست با نحوه واکنش تیم تحت فشار مشخص میشود. کارکنان را وادار کنید که برای پیشبرد منافع کسبوکار خود هر هفته به کاری که قرار است انجام دهند متعهد باشند. به کسانی که برای کارآیی بیشتر کسبوکار ایده میدهند، پاداش بدهید.
مترجم: بهناز همتی
منبع: https://www.biworldwide.com/research-materials/blog/reengage-managers/