پاداش غیرمادی چگونه تجربه کارکنان را بهبود میبخشد؟
پاداش غیرمادی چگونه تجربه کارکنان را بهبود میبخشد؟
اهمیت و ضرورت پاداش غیرمادی
برای استخدام بهترین کارمندان در شرکت خود بشدت تلاش میکنید. اما چگونه میتوانید مطمئن شوید که آنها در شرکت ماندگار خواهند شد؟ باید راهی برای راضی، کارآمد و وفادار نگهداشتن آنها پیدا کنید. آخرین روندها را مطالعه میکنید تا پاداشهای غیرمادی وسوسهانگیزی پیدا کنید، زیرا میدانید پاداش غیرمادی میتواند عامل موثری در تقویت رضایت و نگهداشت کارکنان باشد. اما این یک موضوع کاملاً فرهنگی است.
تعریف نکوداشت و پاداش غیرمادی
این قدردانی به دستهای از پاداشها گفته میشود که هیچ ارزش مادی و پولی ندارند اما میتوانند حس قدردانی و انگیزه کارمندان را حفظ کنند. مانند:
تحسین
تشکر
تکریم و نکوداشت عمومی
مراسم ناهار و شام
تشویق به دنبال کردن ایدهها
فرصتهای رشد شخصی
مزایای نکوداشت و پاداش غیرمادی
آنها میتوانند در بلند مدت به افزایش سطح انگیزه کارکنان کمک کنند
هزینه چندانی ندارند
حتی در صورت متوقف کردن آنها افت عملکرد رخ نخواهد داد
بهبود تجربه کارکنان را مانند خلق تجربه بهتر برای مشتری ببینید
هر کسی در بخشِ فروش مستقیم و غیرمستقیم میداند تمرکز اصلی این روزها تجربه مشتری است. فروش موفقیتآمیز، دیگر به کالا و یا قیمت منتهی نمیشود، بلکه ارائه یک تجربه شخصی، جامع و منسجم قبل، حین و بعد از فروش است.
این یک تشبیه مناسب برای منابع انسانی است، اینطور نیست؟
کارمندان مشتری شما نیز هستند. همانند بخش فروش، منابع انسانی برای جذب و نگهداشت کارکنان خود روی موقعیت شغلی و قیمت (حقوق، پاداش مالی مانند مزایای مادی همچون بیمه درمانی) تمرکز دارد. اما کارمندان فعلی و احتمالی خواستههای بیشتری دارند. دوست دارند با آنها همچون خریداران خردهفروشی شایسته برخورد شود و سفرشان بعنوان مشتری با شما کاملاً اختصاصی باشد، به همین دلیل این موضوع کاملاً فرهنگی است.
ایجاد یک تجربه عالی برای کارمندان به فرهنگسازی مربوط میشود که در آن افراد به عنوان انسان و همچنین کارکنان احساس ارزشمندبودن میکنند. فرهنگ هر شرکت منحصر به فرد است، اما پاداش غیرمادی شما برای کارکنان به تعریف و پشتیبانی از این سفر منحصر به فرد، کمک شایانی خواهد کرد.
چطور می توانید این کار را انجام دهید؟
فرهنگ به خودی خود ملموس است، اما میتوانید گامهای آشکاری بردارید تا فضایی پاداشدهنده ایجاد کنید. مطمئناً، کارمندان همچنان خواهان یک حقوق رقابتی و مزایای ارزشمند مالی مانند بیمه، کمک شهریه، وام دانشجویی، هزینه مهد کودک یا مراقبت از سالمند و غیره هستند و هیچ کارمندی در صورت ارائه پاداش نقدی، آن را رد نمیکند. اما با حضور نسل جدید به عنوان بزرگترین بخش نیروی کار، آنها پاداشهای غیرمادی و شخصی را به پول و پاداش نقدی ترجیح میدهند. منظور این نیست که مکانی خلق کنید تا افراد در آن اسکیت بازی کنند، حیوان خانگی خود را به آنجا بیاورند یا در حیاط والیبال بازی کنند بلکه تاکید بر این است که محیط کار به مکانی بسیار خوشایندتر و مثبت برای کار تبدیل شود. اشتیاق و انگیزه، انرژی مضاعف میآفریند و حس همکاری کار گروهی را تقویت میکند.
توسعه شغلی و فرصتهای پیشرفت
از آنجا که افرادی را استخدام کردید که میدانید قرار است بهترین کار را انجام دهند و آنها شرکت شما را انتخاب کردند چون میدانند در انجام کارها به آنها کمک خواهید کرد بنابراین فرصتهای ملموسی مانند آموزش حین کار و توسعه حرفهای خارج از محیط کار، آموزش چند مهارتی، بازخورد سازنده، مربیگری فرد به فرد منظم و غیره را برایشان فراهم کنید. اما در این میان یک مزیت ناملموس وجود دارد: امکان داشتن آیندهای بهتر در کنار شما، زیرا رشد میتواند به پیشرفت منجر شود. کارمندانی که کنار شما احساس تشویق و حمایت میکنند، دیگر مجبور نیستند برای پیشرفت شرکت شما را ترک و به رقبای شما روی آورند.
تعامل و ارتباطی که تضمین کننده مشارکت است
فرهنگی که تجربه کارکنانرا متمایز میسازد براساس این فرض است که شغل همه مهم است و هرکس مهارتی برای آموزش به دیگران دارد. اغلب اوقات، کارفرمایان اهمیت برقراری ارتباط را نادیده میگیرند. توضیح اهداف کلی و دورن واحدی، ارائه گزارشهای پیشرفت و دیگر اخبار خوب (یا بد) یک مزیت نامحسوس است که به افراد میگوید تا چه اندازه مهم هستند. وقتی بدانید “چرا” تصمیمات و برنامههای شرکت و اینکه چطور نقش شما در دستیابی به اهداف کلی کمک میکند، انگیزه بیشتری خواهید داشت. شما میدانید که کارتان ارزش دارد چون میتوانید نتیجه نهایی را ببینید.
تعامل به عنوان یک مزیت، ارتباط تنگاتنگی با گوش دادن دارد: دریافت ورودی از کارمند و پیگیری پیشنهادها یا بالاخص مشکلات آنها.
گوش دادن و بحث کردن در گروههای رسمی و یا مکالمات انفرادی به افراد قدرت روانی میدهد تا چالشهای شرکت را تحمل کنند. شاید این حالت معادل دموکراسی نباشد، اما تقویت کننده مشارکت است و حتی باید به چنین فعالیتهایی پاداش داده شود.
انعطافپذیری به عنوان یک پاداش غیرمادی
انعطافپذیری یکی از پاداشهای غیرمادی است که شرکتهای میتوانند ارائه دهند و یکی از قویترین محورهای سازنده یک فرهنگ بینظیر است. کارمندان انعطافپذیری را در زندگی خارج از محل کار میبینند. وقتی برای رسیدن به تعادل کار و زندگی دلخواهشان، شرکت متعهد به کمک کردن است.
مزایای انعطافپذیری برای بهبود تجربه کارکنان عبارتند از:
توانایی تغییر برنامه کاری برای رسیدن به قرار ملاقاتهای پزشکی، مراقبت از کودک یا سالمند و یا صرفهجویی در ساعات رفت و آمد.
فرصت دورکاری یا مرخصیهایی نیمه وقتی که به افراد کمک میکند تا نیازهای خانواده خود را برآورده کنند و در زمان، هزینه صرفهجویی کنند.
توانایی کار کردن به صورت نیمهخودمختار، تصمیمگیری راجعبه گام بعدی و نحوه انجام آن.
کارمندان برای انجام بهتر کارها نه تنها خواستار کمک هستند، بلکه میخواهند از عملکرد خوب خود مطلع شوند تا کاری بهتر و با کیفیتتر انجام دهند.
فرهنگ تشویق مثبت، افراد را با انگیزه مثبت نگه میدارد. برنامههای تشویقی یا جوایز پر زرق و برق ممکن است ارزشمند باشند اما میتوانند بشدت پرهزینه باشند. جمله ساده و صادقانه “کارت عالی بود” میتواند برای تقویت روحیه و انگیزه کارکنان شگفتآفرین باشد. وقتی روی پاداشهای غیرمادی سرمایهگذاری میکنید، میتوانید انتظار بازدهی بالا را داشته باشید.
طبق گزارش بنیاد تحقیقات انگیزشی، ایجاد روابط و ارتباطات اجتماعی منجر به رفتار سازمانی بهتر، تمایل بیشتری برای تلاش در جهت منافع سازمان، وفاداری، به اشتراکگذاری و تسهیم دانش و حمایت میشود.
در این صورت کارمندان نه تنها از کار خود رضایت دارند، بلکه برای مشتریان تجربیات عالی و الهامبخشی ایجاد میکنند که موجب وفارداری مشتری نیز میشود.
از آنجا که پاداش های غیرمادی معمولاً شامل عوامل عاطفی و روانی، میل به کار، تعادل زندگی، سبک زندگی بهتر، احساس ارزشمند بودن میشوند، تعیین کمیت آنها به مراتب سختتر است.
ششمین مطالعه استخدام سالانه کارمند گروه تمکین نشان داد که کارمندان بسیار متعهد که احساس تعلق به سازمان دارند:
پنج برابر بیشتر احتمال دارد که محصولات و خدمات شرکت را توصیه کنند.
پنج برابر بیشتر احتمال دارد که پیشنهادات سازنده برای شرکت را توصیه کنند.
چهار برابر بیشتر احتمال دارد کاری را انجام دهند که به صلاح شرکت و در عین حال غیرمنتظره است.
در صورت نیاز به ماندن در محل کار سه برابر بیشتر احتمال دارد که اضافه کاری کنند.
در واقع، فرهنگ شرکت شما میتواند به یک دارایی تجاری ملموس تبدیل شود.
همه میتوانند برنده باشند و لزوماً مجبور نیستید پول هنگفتی خرج کنید، زیرا بسیاری از حمایتهای معنوی که به تجربه کارکنان کمک میکنند، به اولویتهای شرکت و تعهد کمک به افراد مربوط میشوند.
تاثیر پاداش غیرمادی را اندازهگیری کنید
تعیین کمیت پاداشهای غیرمادی به اندازه سنجش پاداشهای نقدی آسان نیست اما میتوانید تغییرات را تشخیص دهید. بررسی منظم کارمندان این امکان را میدهد که نتایج و روندهای قبل و بعد را بررسی کنید. جلسات بازخورد و اقداماتی چون گوش دادن در واقع همان مسیریابی درست است. آیا اکثر کارمندان و خانوادههایشان در برنامههای سلامتی شما، دورهمی بعد از کار و پیتزا، فعالیتهای داوطلبانه گروهی شرکت میکنند؟ اگر تعداد مشارکتکنندگان بالا باشد یعنی کارها را درست انجام میدهید.
تیم ریکو با ارائه پلتفرم آنلاین سازمانی، بستر مناسبی برای بهبود تجربه کارکنان فراهم ساخته است، برای دریافت نسخه دمو این پلتفرم از اینجادرخواست نمایید.
http://o2reco.ir/?p=9438
مطالب مرتبط
حمایت اجتماعی از همکاران در بحرانهای اجتماعی
حمایت از همکاران در بحرانهای اجتماعی بحرانهای اجتماعی فراگیر به شدت بر روان افراد تاثیر میگذارد و چالشهای جدیدی در […]