ریکو | پلتفرم منابع انسانی
منو موبایل

ریکو | پلتفرم منابع انسانی

ارزش‌های سازمانی چیست و چرا از اهمیت زیادی برخوردار است؟

ارزش‌های سازمانی چیست و چرا از اهمیت زیادی برخوردار است؟

چند درصد از کارکنان شما به ارزش­ های سازمانی شما اعتقاد دارند؟ به نظر شما چند نفر از آن‌ها این ارزش­ها را در عمل به کار می­برند؟

احتمالش کمتر از چیزی است که فکرش را بکنید.

تحقیقات گالوپ نشان می­دهد تنها ۲۷ درصد از کارکنان یک سازمان به ارزش­های سازمانی اعتقاد دارند و تنها  ۲۳ درصد از کارکنان ارزش­های سازمانی را در کار خود لحاظ می­کنند.

 

ارزش­ های سازمانی چیست؟

به بیان ساده، ارزش­های سازمانی به اصولی گفته می­شود که مسیر و هدف یک سازمان را مشخص می­کند. این ارزش­ها به سازمان­ها کمک می­کند تا تعاملات خود را با مشتریان و کارکنان تقویت کند. ارزش­های سازمانی بر همه جنبه­های یک سازمان (کسب وکار، تصمیم­گیری، نحوه برخورد با کارکنان و مشتریان) تاثیر می­گذارد.

ارزش­های سازمانی باید رفتار مناسب در محیط کاری را به کارکنان شما القا کند و به ایجاد یک فرهنگ مثبت در سازمان شما کمک کند.

ارزش‌های یک سازمان باید برای کارکنان قابل درک باشد، در کارهای روزمره آن­ها قابل اجرا باشد و با اقدامات و تصمیمات آن­ها مرتبط باشد.

چرا ارزش­ های سازمانی اهمیت دارند؟

یک فرهنگ ارزش محور به رشد سازمانی و جذب استعدادهای برتر کمک زیادی می­کند. افراد با استعداد، بیشتر تمایل دارند با سازمان­هایی همکاری کنند دارای فرهنگی ارزش محور هستند. رهبرانی که خواهان مزایای فرهنگ مبتنی بر ارزش هستند، باید ارزش‌های سازمان خود را بازنگری کرده و به حداکثر برسانند. از آنجایی که تعداد کمی از کارکنان به ارزش‌های شرکت خود اعتقاد دارند و خیلی کم آن ارزش‌ها را در عمل به کار می‌برند، منطقی است که بیشتر سازمان‌ها باید ارزش‌های خود را احیا کنند و فرهنگ کاری منحصربه‌فردی را توسعه دهند. حتی مشکلات جزئی در رابطه با فرهنگ و ارزش‌ها می‌تواند در طول زمان موانع بزرگی برای رسیدن موفقیت ایجاد کند.

 

مزایای ارزش­ های سازمانی

درست مانند ارزش‌های شخصی، ارزش‌های سازمانی نیز می‌توانند به شکل‌دهی هویت کسب‌وکار کمک کنند. تعریف و ترویج ارزش‌های سازمانی می‌تواند مزایای زیر را برای کسب‌و‌کار داشته باشد:

ارایه یک چارچوب برای تصمیم گیری: درک ارزش‌های سازمان به کارکنان کمک می‌کند تا بتوانند در کسب و کار خود در راستای اهداف سازمان بهتر تصمیم‌گیری کنند.

تنظیم یک الگو برای کارکنان: درک ارزش‌های سازمان به کارکنان کمک می‌کند تا بدانند در هنگام ارایه کسب و کار خود چگونه باید رفتار کنند.

متمایز کردن کسب و کار از رقبا: ارزش‌های سازمانی به کارکنان و مشتریان کمک می‌کند تا به تفاوت یک کسب‌وکار با مشاغل مشابه در همان صنعت پی ببرند. بنابراین، آن‌ها بخش مهمی از فرهنگ شرکت شما هستند که اغلب به عنوان شخصیت سازمان شما نیز توصیف می‌شوند.

جذب استعداد: افراد هنگام جستجوی کار به دنبال شرکت‌هایی می‌گردند که ارزش‌های آن‌ها با ارزش‌های خودشان همخوانی داشته باشد، بنابراین ترویج ارزش‌های سازمانی می‌تواند یک تکنیک عالی برای استخدام باشد.

جذب شرکای تجاری: دقیقا مانند کارمندان، شرکای تجاری تمایل دارند با سازمان‌هایی کار کنند که ارزش‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند.

افزایش فروش: مصرف‌کنندگان اغلب از کسب‌وکارهایی حمایت می‌کنند که ارزش‌هایی مشابه با ارزش‌های خودشان دارد، بنابراین ترویج ارزش‌های سازمانی می‌تواند یک تکنیک فروش قدرتمند باشد.

ارزش های سازمانی

انواع ارزش های سازمانی

سازمان‌ها معمولا ارزش‌های مختلفی دارند که هر کدام در دستیابی به اهداف یک سازمان موثر است. اتخاذ یک رویکرد همه جانبه نسبت به تمرکز بر یک نوع ارزش سازمانی، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از موفقیت بیشتری برخوردار شوند. برخی از ارزش‌های مهم عبارت‌اند از:

  • احترام
  • تاب آوری
  • یکپارچگی
  • اخلاقیات
  • شهروند خوب بودن
  • بهبود تجربه مشتری
  • کیفیت
  • صداقت
  • احساس مسئولیت
  • نتیجه گرایی
  • بهبود مستمر
  • ثبات مالی
  • یادگیری مستمر
  • اشتیاق
  • تعادل
  • همکاری و مشارکت
  • خلاقیت
  • نوآوری
  • جسارت
  • کنجکاوی

نمونه‌هایی از ارزش‌های سازمانی

گاهی اوقات ارزش‌های سازمانی در چند کلمه خلاصه و بیان می‌شود مانند: عدالت، صداقت، آرمان گرایی. اما این کافی نیست. ارزش‌های سازمانی شما باید به مخاطب بگوید که معنا و مفهوم کسب و کار شما چیست و نشان دهد که چطور از آن در سازمان خود استفاده می‌کنید.

چند نمونه از ارزش‌های سازمانی شرکت­های معروف و بزرگ:

  • فیس بوک: سریع حرکت کن، جسور باش، خودت باش
  • شرکت Unilever: می‌خواهیم با تأمین کنندگان، نمایندگان، توزیع کنندگان و سایر شرکای تجاری که ارزش‌های مشابه ارزش‌های ما دارند همکاری کنیم.
  • شرکت Accenture: ارزش‌های ما فرهنگ سازمانمان را شکل می‌دهند و شخصیت شرکت ما را مشخص می‌کنند.
  • ایکیا: شما مسائل را کمی متفاوت می‎بینید، ما هم همینطور.

 

پلتفرم ریکو به شما کمک کند فرهنگی ایجاد کنید که در آن کارکنان شما به ارزش های شرکت باور داشته باشند و در نتیجه عملکرد بهتری داشته باشند.

فرم درخواست گفتگو با ریکو را از اینجا تکمیل کنید تا در خصوص راهکارهای خلاقانه توسعه ارزش‌ های سازمانی ریکو مطلع شوید.

مطالب مرتبط

حمایت اجتماعی از همکاران در بحران‌های اجتماعی

حمایت از همکاران در بحران‌های اجتماعی بحران‌های اجتماعی فراگیر به شدت بر روان افراد تاثیر می‌گذارد و چالش‌های جدیدی در […]

5 دقیقه مطالعه مشاهده

نظام پیشنهادات کارکنان چیست و چه اجزایی دارد؟

نظام پیشنهادات کارکنان چیست و چه اجزایی دارد؟   مدیران اغلب شرکت‌های بزرگ دنیا، از هر پیشنهاد سازنده‌ای، برای بهبود […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده

CFR چیست و چگونه آن را در سازمان خود، اجرا کنیم؟

CFR چیست و چگونه آن را در سازمان خود، اجرا کنیم؟ گفتگو، بازخورد و قدردانی (CFR) شاید در نگاه اول فقط […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *